حسابداری و حسابرسی
حسابداری و حسابرسی
صفحات وبلاگ
نویسنده: حمید رضا اعتمادی - ۱۳٩۳/۱٢/۱٤

موضوع: تاثیر نمایش میم مثل مالیات بر فرهنگ سازی مالیاتی

متن: استفاده از تئاتر برای آموزش در دنیای امروز امری بسیار متداول است تا جایی که منجر به شکل گیری شاخه ای در ارتباطات تحت عنوان «تئاتر برای توسعه» شده است. ویژگی سرگرم کننده تئاتر سبب می شود، افراد در مواجهه با آن مجذوب جذابیت های بصری و روایی نمایش شده و مقاومت کمتری در برابر پیام های اقناعی آن داشته باشند. همچنین وجود این جذابیت ها سبب می شود، پیام بیش از زمانی که به طور مستقیم به مخاطب ارائه می شود، در ذهن او باقی بماند. استفاده از این ابزار به گروه سنی خاصی محدود نیست، ولی پژوهش های صورت گرفته نشان می دهند، کودکان بیش از سایر گروه ها، مستعد آموزش و فراگیری از طریق محتوای نمایشی هستند. نمایش می تواند قوه تخیل کودکان را فعال کند و در صورتی که پیام ها به صورت ضمنی در نمایش گنجانده شوند، در جریان تخیل و تجزیه و تحلیل کودک، به بخشی از سیستم منطقی وی تبدیل می شوند. این متقاعد شدن در درازمدت و در صورتی که سایر پیام هایی که از محیط دریافت می دارند، در تضاد با ایده اولیه مطرح شده در محتوای نمایشی نباشد، سبب شکل گیری رفتارهای توسعه محور در بزرگسالی می شود. تعهد درونی برای پرداخت مالیات در ازای دریافت خدمات اجتماعی و کسب و کار در سایه امنیتی که دولت فراهم می کند، در زمره مهمترین رفتارهای توسعه محور است که به دنبال کاهش درآمدهای نفتی و به تبع آن تلاش برای جایگزینی  درآمدهای مالیاتی به جای درآمدهای نفتی و اداره کشور از طریق این درآمدها اهمیت بیشتری نیز  پیدا کرده است.    مفاهیم مالیاتی نیز در زمره مفاهیم نسبتاً پیچیده ای هستند که دادن قالب نمایشی و سرگرم کننده به آن، سبب می شود مخاطبان توجه بیشتری به آن مبذول دارند و از سوی دیگر، درک این مفاهیم در یک چارچوب روایی برای آنها آسانتر می شود. در حقیقت، با استفاده از نمایش، مفاهیم مالیاتی این امکان را می یابند که به صورتی جذاب و ساده شده به مخاطبان خود عرضه گردند و به تحقق یکی از مهمترین اهدافی که در تلاش برای توسعه فرهنگ مالیاتی از طریق تئاتر متصور است، یعنی  ارتقای فرهنگ مالیاتی کشور در گذار نسلی، نیز  یاری برسانند. به این ترتیب، نسل جدید، آینده خود را نه مبتنی بر درآمدهای ناشی از خام فروشی بلکه بر پایه رونق کسب و کار و درآمدهای مالیاتی برآمده از آن تصور خواهد کرد که این خود نوید حرکت جامعه به سمت عقلانیت اقتصادی است. «میم مثل مالیات» را باید یکی از جدی ترین تلاش ها برای آموزش مفاهیم مالیاتی دانست و از آنجایی که این آموزش برای سنین دبستان در نظر گرفته شده، در صورتی که مفاهیم درستی برای آموزش به دانش آموزان در این قبیل نمایش ها انتخاب شود و شیوه مناسبی برای عرضه آنها در نظر گرفته شود، به ارتقای فرهنگ مالیاتی در نسل آینده می انجامد. در صورت موفقیت چنین تلاش هایی می توان امیدوار بود که نسل آینده به تعهد شهروندی خود برای پرداخت مالیات پایبند باشند یا دستکم، فرار مالیاتی را به عنوان یک بزه و یک کژکارکرد اجتماعی بنگرد که مستوجب نکوهش است.        

نویسنده: حمید رضا اعتمادی - ۱۳٩۳/۱٢/۱٤

موضوع: جشنواره ملی فرهنگ مالیات؛ بستری برای ارتقای فرهنگ مالیاتی

متن: هرچه مخاطرات و آسیب‏های ناشی از اقتصاد تک محصولی بیشتر رخ می‏نماید، تلاش‏ها برای یافتن منبع درآمدی جایگزینی که پاسخگوی هزینه‏های عمومی کشور باشد ضرورت بیشتری به خود می‏گیرد. بسیاری از کشورها به درستی راه حل را در شکوفایی اقتصاد داخلی و افزایش درآمدهای مالیاتی جسته‏اند. افزایش درآمدهای مالیاتی اما پیش‏شرط‏ها و الزامات ویژه‏ای دارد که بدون برآوردن آنها نمی‏توان به مالیات به عنوان منبع درآمدی مطمئنی برای تامین هزینه‏های عمومی و جاری دولت نگریست. مهمترینِ این پیش‏شرط‏ها آن است که مالیات‏دهی به عنوان یک فرهنگ و هنجار اقتصادیِ پذیرفته‏شده در میان فعالان اقتصادی و تمام گروه‏ها و بخش‏های جامعه نهادینه شده باشد. اعضای جامعه باید به خوبی دریابند که عرضه بهینه خدمات و کالاهای عمومی، ایجاد زیرساخت‏ها و تاسیسات زیربنایی، ارتقاء نظام بهداشت و سلامت، کا  رآمدتر شدن نظام آموزش، تامین امنیت و ... جز با مشارکت فعالانه در پرداخت مالیات و کمک به دولت در تامین هزینه‏های جاری امکان‏پذیر نخواهد بود. از این رو است که ایجاد یک پشتوانه و بستر فرهنگی مستحکم برای مالیات‏دِهی ضرورتی دو چندان می‏یابد و چه بسا که ضروت و اثربخشی آن کمتر از اهمیت تدوین راهکارهای قانونی الزام‏آور نباشد. فرهنگ‏سازی و نهادینه‏ کردن هنجارهای اجتماعی و فرهنگی در هر حوزه‏ای- اعم از حوزه قوانین راهنمایی و رانندگی، بهداشت و درمان، ورزش، تغذیه، آموزش، اقتصاد و مالیات، موضوعات سیاسی، و غیره- نیز پیش‏نیازهای خاص خود را دارد. فرهنگ‏سازی در این حوزه‏ها مسیری یک طرفه نیست که فقط با رویه‏های عادی اطلاع‏رسانی و شگردهای رایج اقناع و تبلیغ قابل حصول باشد. جلب مشارکت فعالانه بخش‏های مختلف جامعه در فرایند فرهنگ‏سازی یکی از مهمترین سازوکارهایی است که نهادینه کردن هنجارها و رفتارهای مطلوب را سهولت می‏بخشد. برای نیل به این مهم باید تمهیدی اندیشید تا بخش‏ها و گروه‏های مختلف جامعه ظرفیت‏ها و توانمندی‏های متفاوت و وسیع خود را به میدان آورند و به مدد استعدادها و علایق خود در تولید محتوا و ابزارهای لازم برای فرهنگ‏سازی مالیاتی و نهادینه‏ کردن آن بکوشند.  برگزاری جشنواره‏های فرهنگی از جمله کارآمدترین و اثربخش‏ترین شیوه‏هایی است که به کمک آن می‏توان از استعدادها و توانمندی‏های گروه‏های مختلف جامعه برای مقاصدی از این دست بهره گرفت. سازمان امور مالیاتی کشور نیز در کنار وظایف ذاتی و قانونی خود در زمینه گردآوری درآمدهای مالیاتی جهت تامین هزینه‏های عمومی، نگاه ویژه و پُر تأکیدی به مقوله فرهنگ‏سازی در این حوزه دارد و پیوسته با اقدامات مختلف برای نیل به مطلوب در این مسیر کوشیده است. برگزاری نخستین جشنواره ملی فرهنگ مالیات نیز از جمله اقدامات این سازمان در راستای نهادینه کردن فرهنگ مالیات‏دِهی در کشور است. سازمان امور مالیاتی می‏کوشد با جلب مشارکت فعالانه بخش‏های مختلف جامعه، زمینه را برای آگاهی بیشتر و عمیق‏تر آنها از ضرورت و آثار پرداخت مالیات فراهم کند و بستر فرهنگی مستحکمی را برای یک اقتصاد درون‏زا و مقاومتی ایجاد کند. جشنواره ملی فرهنگ مالیات که برای اولین بار برگزار می‏شود، به هیچ گروه سنی یا حرفه‏ای خاصی محدود نشده است و همه علاقه‏مندان می‏توانند با شرکت در آن، در ترویج فرهنگ مالیاتی و تبیین تاثیرات مالیات‏دهی بر جامعه و توسعه زیرساخت‏های کشور سهیم شوند. مالیات و آبادانی کشور، مالیات و عدالت اجتماعی، مالیات و توسعه اقتصادی، مالیات و توسعه خدمات آموزشی، مالیات و توسعه زیرساخت‏های شهری و مالیات و توسعه خدمات بهداشتی و درمانی نیز از جمله موضوعاتی است که علاقمندان می‏توانند درون‏مایه آثارشان قرار دهند. این جشنواره دارای چهار بخش متنوع است و علاقه‏مندان می‏توانند در یک یا چند بخش زیر دست به خلق اثر بزنند: - هنریهای تصویری (فیلم کوتاه، پویانمایی، ساخت تیزر، موبایل فیلم و عکس) - هنرهای تجسمی (طراحی و نقاشی، کاریکاتور و طراحی پوستر) - ادبیات (انشا نویسی، داستان کوتاه، نمایش نامه و فیلم‏نامه نویسی)  - رسانه‏های دیجیتال (وبلاگ نویسی و طراحی بازی و سرگرمی) گفتنی است علاقه‏مندان به شرکت در جشنواره ملی فرهنگ مالیات می‏توانند آثار خود را تا پایان سال جاری به دبیرخانه جشنواره واقع در دفتر روابط عمومی و فرهنگ‏سازی سازمان امور مالیاتی و یا به دفاتر روابط عمومی ادارات کل امور مالیاتی هر استان ارسال کنند.        

مطالب قدیمی تر » « مطالب جدیدتر
حمید رضا اعتمادی
بسم الله الرحمن الرحیم کارشناسی حسابداری از دانشگاه آزاد دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری کارشناس امور مالیاتی
کدهای اضافی کاربر :