حسابداری و حسابرسی
حسابداری و حسابرسی
صفحات وبلاگ
نویسنده: حمید رضا اعتمادی - ۱۳٩۳/۱٢/۱٤

موضوع: امکانات و مزایای استفاده از سامانه صندوق فروش

متن: بهره گیری از فناوری های نوین، سالهاست به مدد انسانها آمده و آنها را از  انجام کارهای تکراری و اموری که احتمال وقوع خطای انسانی در آنها بالاست، بی نیاز ساخته است. استفاده ازاین نوع ابزارهای سودمند، بویژه در عرصه تجارت و خرید و فروش نیز چندیست یاری بخش تجار و اصناف کشورمان گردیده است. سامانه صندوق فروش از جمله فناوری هایی است که نصب آن به منظور صدور و ارائه  فاکتور توسط فروشندگان انجام می پذیردو این سامانه دارای امکانات و مزایایی است که روند داد وستد و خدمات رسانی را برای صاحبان کالا و خدمات به شکلی مطلوب و مفید، تسهیل می نماید.   صندق مکانیزه فروش ( POS ) ، اصناف را قادر می سازد تا عملیات فروش کالا و ارائه خدمات را به شکلی مطلوب مدیریت نمایند. نصب این سامانه به فروشندگان امکان می دهد تا با انجام یک سری عملیات، قسمت هایی نظیر ایجاد و به روز رسانی فهرست اموال و موجودی کالاها، فرایند خرید کالاها، گزارش گیری و ارتباط با مشتریان را به نحو مطلوب مدیریت نماید. در ادامه به برخی از مهمترین موارد کاربردی این سامانه اشاره می کنیم:   صندوق مکانیزه فروش به فروشنده این امکان را می دهد تا فهرست اقلام و موجودی کالاهای خود را بر اساس موضوعات متفاوت، طبقه بندی و مرتب نماید. طبقه بندی متداول و معمول در فهرست اموال و دارایی ها شامل مواردی نظیر  وضعیت موجودی کالاها در انبار، طبقه و توصیف کالا از قبیل سایز، رنگ و دیگر موارد است. بسیاری از نرم افزارهای نصب شده بر روی صندوق های فروش، اطلاعات بیشتری درباره وضعیت کالاها بدست می دهند و امکان جستجوی کالای مورد نظر را براساس این اطلاعات فراهم می آورند. به عنوان مثال فروشنده می تواند تعداد کالاهای موجود در انبار را به سرعت برآورد کرده و فهرست اقلام را هر زمان و براساس وضعیت فعلی موجودی آنها، مجددا مرتب و به روز رسانی نماید.  این سامانه، کالاهای رو به اتمام در انبار را مشخص کرده و فروشنده را در انجام فرایند سفارش و خرید کالا و خدمات با قیمت های منطقی تر و پایین تر یاری می رساند. فروشنده می تواند فرم سفارش کالا را به سرعت ایجاد کرده وآیتم هایی را همزمان به آن اضافه نماید.همچنین این قابلیت وجود دارد که سفارش های ایجاد شده بر حسب تاریخ سفارش، تاریخ تحویل و یا تاریخ لغو سفارش دسته بندی و پیگیری شده و متناسب با شرایط کالای سفارش داده شده، تصمیمات لازم را اتخاذ شوند. به طور مثال فروشندگان قادرند با بررسی سوابق سفارشات، وضعیت کالاهایی را که در حال سفارش آنها هستند و یا قبلا آنها را سفارش داده اند، پیگیری نمایند.  همچنین این سامانه به جهت بهره گیری از پردازنده های محاسباتی، امکان وقوع خطا در انجام محاسبات صندوق داران را کاهش داده و سرعت کار آنها را به طرز قابل توجهی افزایش می دهد. سامانه صندوق فروش با ایجاد امکان انجام انتقال وجه به صندوق داران، خدمات مربوط به آن از قبیل پرداخت های نقدی، چک و کارت های اعتباری را به مشتریان ارائه می دهد. علاوه بر آن صندوق داران می توانند همزمان از وضعیت موجودی کالاها و اجناس در فروشگاه مطلع شوند. مدیران فروشگاه ها نیز می توانند کنترل و نظارت مطلوبی بر این فرایند داشته باشند. برخی مزایای دیگر استفاده از این سیستم، به کارگیری قابلیت جستجوی خودکار  براساس میزان تخفیف ها، پیش فروش ها و سطوح ترجیحی قیمت هاست.  مدیریت ارتباط با مشتریان از دیگر قابلیت های به کارگیری سامانه صندوق فروش است. با استفاده از این سامانه می توانید برای هر مشتری که از فروشگاه شما خرید می کند، یک پروفایل ایجاد کنید و اطلاعات متداول  مشتریان از قبیل مشخصات فردی، کالاهای مورد علاقه و سوابق خرید آنها را در آن ثبت نمایید. استفاده از  ویژگی CRM (مدیریت ارتباط با مشتری) در این سامانه به بهبود فرایند بازاریابی کمک کرده و و بوسیله آن می توانید خرید خدمات یا کالاهای مبتنی بر علایق و سلایق مشتریانتان را ، به آنها پیشنهاد دهید.    گزارش گیری از روند انجام معاملات تجاری، از جمله مزایای این سامانه است. صندوق مکانیزه فروش به شما این امکان را می دهد تا تحلیل ها و گزارش هایی از خرید و فروش روزانه خود ایجاد کرده و یک پیش نمایش و سپس پرینت چاپی از آنها تهیه نمایید. همچنین شما با استفاده از این سیستم می توانید بر اساس نام کالا، سبک، نوع و کارخانه سازنده آن، نحوه فروش و عملکرد فروشندگان، صندوق داران و مشتریان خود را ارزیابی نموده و برترین و شاخص ترین آنها را بیابید. بسیاری از نرم افزارهای نصب شده بر روی سامانه مذکور، این امکان را فراهم می کنند تا بتوانید گزارشات خود را مستقیما به فایل های اکسل، XML، CVS و یا ایمیل خود تغییر فرمت دهید.  نصب و به کارگیری سامانه صندوق فروش، صرفه جویی در زمان، هزینه ها و سرعت بخشیدن به کسب و کار و کاهش خطاهای انسانی را به دنبال خواهد داشت. براساس ماده 121 قانون پنجم توسعه،  فروشندگان و اصناف مطابق شرایط اعلام شده در دستورالعمل موضوع ?? قانون مالیات بر ارزش افزوده و ماده ??? قانون مالیات های مستقیم و بر اساس موارد تعیین شده از طرف سازمان امور مالیاتی کشور، ملزم به نصب این سامانه هستند. بر این اساس، از سال 1392 طی دو مرحله، گروه هایی از واحدهای صنفی، دعوت به نصب و راه اندازی این سامانه شده اند. بدین صورت که از ابتدای سال 1392، ده گروه از اصناف و در مرحله دوم که با شروع سال 1393 همراه شد، ده گروه دیگر، مکلف به بهره گیری از این سامانه شدند. اخیرا نیز سازمان امور مالیاتی کشور طی مرحله سوم تعیین  اولویت صاحبان مشاغل،  ده صنف جدید را از ابتدای سال ???? مکلف به استفاده از سامانه مزبور نموده است. ده گروه اخیر شامل فروشندگان لاستیک، نمایشگاه های اتومبیل، فروشندگان تاسیسات الکترونیکی- مکانیکی ساختمان، فروشندگان مواد شیمیایی، نمایندگی های فروش شرکتهای توزیع کالاهای داخلی و وارداتی، نمایندگی های فروش شرکت ها و موسسات تجاری و صنعتی اعم از داخلی و خارجی، فروشندگان یخچال های صنعتی و ویترینی و بار فروشان و فروشندگان میوه و تره بار و میدان داران  هستند.

نویسنده: حمید رضا اعتمادی - ۱۳٩۳/۱٢/۱٤

موضوع: امکانات و مزایای استفاده از سامانه صندوق فروش

متن: بهره گیری از فناوری های نوین، سالهاست به مدد انسانها آمده و آنها را از  انجام کارهای تکراری و اموری که احتمال وقوع خطای انسانی در آنها بالاست، بی نیاز ساخته است. استفاده ازاین نوع ابزارهای سودمند، بویژه در عرصه تجارت و خرید و فروش نیز چندیست یاری بخش تجار و اصناف کشورمان گردیده است. سامانه صندوق فروش از جمله فناوری هایی است که نصب آن به منظور صدور و ارائه  فاکتور توسط فروشندگان انجام می پذیردو این سامانه دارای امکانات و مزایایی است که روند داد وستد و خدمات رسانی را برای صاحبان کالا و خدمات به شکلی مطلوب و مفید، تسهیل می نماید.   صندق مکانیزه فروش ( POS ) ، اصناف را قادر می سازد تا عملیات فروش کالا و ارائه خدمات را به شکلی مطلوب مدیریت نمایند. نصب این سامانه به فروشندگان امکان می دهد تا با انجام یک سری عملیات، قسمت هایی نظیر ایجاد و به روز رسانی فهرست اموال و موجودی کالاها، فرایند خرید کالاها، گزارش گیری و ارتباط با مشتریان را به نحو مطلوب مدیریت نماید. در ادامه به برخی از مهمترین موارد کاربردی این سامانه اشاره می کنیم:   صندوق مکانیزه فروش به فروشنده این امکان را می دهد تا فهرست اقلام و موجودی کالاهای خود را بر اساس موضوعات متفاوت، طبقه بندی و مرتب نماید. طبقه بندی متداول و معمول در فهرست اموال و دارایی ها شامل مواردی نظیر  وضعیت موجودی کالاها در انبار، طبقه و توصیف کالا از قبیل سایز، رنگ و دیگر موارد است. بسیاری از نرم افزارهای نصب شده بر روی صندوق های فروش، اطلاعات بیشتری درباره وضعیت کالاها بدست می دهند و امکان جستجوی کالای مورد نظر را براساس این اطلاعات فراهم می آورند. به عنوان مثال فروشنده می تواند تعداد کالاهای موجود در انبار را به سرعت برآورد کرده و فهرست اقلام را هر زمان و براساس وضعیت فعلی موجودی آنها، مجددا مرتب و به روز رسانی نماید.  این سامانه، کالاهای رو به اتمام در انبار را مشخص کرده و فروشنده را در انجام فرایند سفارش و خرید کالا و خدمات با قیمت های منطقی تر و پایین تر یاری می رساند. فروشنده می تواند فرم سفارش کالا را به سرعت ایجاد کرده وآیتم هایی را همزمان به آن اضافه نماید.همچنین این قابلیت وجود دارد که سفارش های ایجاد شده بر حسب تاریخ سفارش، تاریخ تحویل و یا تاریخ لغو سفارش دسته بندی و پیگیری شده و متناسب با شرایط کالای سفارش داده شده، تصمیمات لازم را اتخاذ شوند. به طور مثال فروشندگان قادرند با بررسی سوابق سفارشات، وضعیت کالاهایی را که در حال سفارش آنها هستند و یا قبلا آنها را سفارش داده اند، پیگیری نمایند.  همچنین این سامانه به جهت بهره گیری از پردازنده های محاسباتی، امکان وقوع خطا در انجام محاسبات صندوق داران را کاهش داده و سرعت کار آنها را به طرز قابل توجهی افزایش می دهد. سامانه صندوق فروش با ایجاد امکان انجام انتقال وجه به صندوق داران، خدمات مربوط به آن از قبیل پرداخت های نقدی، چک و کارت های اعتباری را به مشتریان ارائه می دهد. علاوه بر آن صندوق داران می توانند همزمان از وضعیت موجودی کالاها و اجناس در فروشگاه مطلع شوند. مدیران فروشگاه ها نیز می توانند کنترل و نظارت مطلوبی بر این فرایند داشته باشند. برخی مزایای دیگر استفاده از این سیستم، به کارگیری قابلیت جستجوی خودکار  براساس میزان تخفیف ها، پیش فروش ها و سطوح ترجیحی قیمت هاست.  مدیریت ارتباط با مشتریان از دیگر قابلیت های به کارگیری سامانه صندوق فروش است. با استفاده از این سامانه می توانید برای هر مشتری که از فروشگاه شما خرید می کند، یک پروفایل ایجاد کنید و اطلاعات متداول  مشتریان از قبیل مشخصات فردی، کالاهای مورد علاقه و سوابق خرید آنها را در آن ثبت نمایید. استفاده از  ویژگی CRM (مدیریت ارتباط با مشتری) در این سامانه به بهبود فرایند بازاریابی کمک کرده و و بوسیله آن می توانید خرید خدمات یا کالاهای مبتنی بر علایق و سلایق مشتریانتان را ، به آنها پیشنهاد دهید.    گزارش گیری از روند انجام معاملات تجاری، از جمله مزایای این سامانه است. صندوق مکانیزه فروش به شما این امکان را می دهد تا تحلیل ها و گزارش هایی از خرید و فروش روزانه خود ایجاد کرده و یک پیش نمایش و سپس پرینت چاپی از آنها تهیه نمایید. همچنین شما با استفاده از این سیستم می توانید بر اساس نام کالا، سبک، نوع و کارخانه سازنده آن، نحوه فروش و عملکرد فروشندگان، صندوق داران و مشتریان خود را ارزیابی نموده و برترین و شاخص ترین آنها را بیابید. بسیاری از نرم افزارهای نصب شده بر روی سامانه مذکور، این امکان را فراهم می کنند تا بتوانید گزارشات خود را مستقیما به فایل های اکسل، XML، CVS و یا ایمیل خود تغییر فرمت دهید.  نصب و به کارگیری سامانه صندوق فروش، صرفه جویی در زمان، هزینه ها و سرعت بخشیدن به کسب و کار و کاهش خطاهای انسانی را به دنبال خواهد داشت. براساس ماده 121 قانون پنجم توسعه،  فروشندگان و اصناف مطابق شرایط اعلام شده در دستورالعمل موضوع ?? قانون مالیات بر ارزش افزوده و ماده ??? قانون مالیات های مستقیم و بر اساس موارد تعیین شده از طرف سازمان امور مالیاتی کشور، ملزم به نصب این سامانه هستند. بر این اساس، از سال 1392 طی دو مرحله، گروه هایی از واحدهای صنفی، دعوت به نصب و راه اندازی این سامانه شده اند. بدین صورت که از ابتدای سال 1392، ده گروه از اصناف و در مرحله دوم که با شروع سال 1393 همراه شد، ده گروه دیگر، مکلف به بهره گیری از این سامانه شدند. اخیرا نیز سازمان امور مالیاتی کشور طی مرحله سوم تعیین  اولویت صاحبان مشاغل،  ده صنف جدید را از ابتدای سال ???? مکلف به استفاده از سامانه مزبور نموده است. ده گروه اخیر شامل فروشندگان لاستیک، نمایشگاه های اتومبیل، فروشندگان تاسیسات الکترونیکی- مکانیکی ساختمان، فروشندگان مواد شیمیایی، نمایندگی های فروش شرکتهای توزیع کالاهای داخلی و وارداتی، نمایندگی های فروش شرکت ها و موسسات تجاری و صنعتی اعم از داخلی و خارجی، فروشندگان یخچال های صنعتی و ویترینی و بار فروشان و فروشندگان میوه و تره بار و میدان داران  هستند.

نویسنده: حمید رضا اعتمادی - ۱۳٩۳/۱٢/۱٤

موضوع: تاثیر نمایش میم مثل مالیات بر فرهنگ سازی مالیاتی

متن: استفاده از تئاتر برای آموزش در دنیای امروز امری بسیار متداول است تا جایی که منجر به شکل گیری شاخه ای در ارتباطات تحت عنوان «تئاتر برای توسعه» شده است. ویژگی سرگرم کننده تئاتر سبب می شود، افراد در مواجهه با آن مجذوب جذابیت های بصری و روایی نمایش شده و مقاومت کمتری در برابر پیام های اقناعی آن داشته باشند. همچنین وجود این جذابیت ها سبب می شود، پیام بیش از زمانی که به طور مستقیم به مخاطب ارائه می شود، در ذهن او باقی بماند. استفاده از این ابزار به گروه سنی خاصی محدود نیست، ولی پژوهش های صورت گرفته نشان می دهند، کودکان بیش از سایر گروه ها، مستعد آموزش و فراگیری از طریق محتوای نمایشی هستند. نمایش می تواند قوه تخیل کودکان را فعال کند و در صورتی که پیام ها به صورت ضمنی در نمایش گنجانده شوند، در جریان تخیل و تجزیه و تحلیل کودک، به بخشی از سیستم منطقی وی تبدیل می شوند. این متقاعد شدن در درازمدت و در صورتی که سایر پیام هایی که از محیط دریافت می دارند، در تضاد با ایده اولیه مطرح شده در محتوای نمایشی نباشد، سبب شکل گیری رفتارهای توسعه محور در بزرگسالی می شود. تعهد درونی برای پرداخت مالیات در ازای دریافت خدمات اجتماعی و کسب و کار در سایه امنیتی که دولت فراهم می کند، در زمره مهمترین رفتارهای توسعه محور است که به دنبال کاهش درآمدهای نفتی و به تبع آن تلاش برای جایگزینی  درآمدهای مالیاتی به جای درآمدهای نفتی و اداره کشور از طریق این درآمدها اهمیت بیشتری نیز  پیدا کرده است.    مفاهیم مالیاتی نیز در زمره مفاهیم نسبتاً پیچیده ای هستند که دادن قالب نمایشی و سرگرم کننده به آن، سبب می شود مخاطبان توجه بیشتری به آن مبذول دارند و از سوی دیگر، درک این مفاهیم در یک چارچوب روایی برای آنها آسانتر می شود. در حقیقت، با استفاده از نمایش، مفاهیم مالیاتی این امکان را می یابند که به صورتی جذاب و ساده شده به مخاطبان خود عرضه گردند و به تحقق یکی از مهمترین اهدافی که در تلاش برای توسعه فرهنگ مالیاتی از طریق تئاتر متصور است، یعنی  ارتقای فرهنگ مالیاتی کشور در گذار نسلی، نیز  یاری برسانند. به این ترتیب، نسل جدید، آینده خود را نه مبتنی بر درآمدهای ناشی از خام فروشی بلکه بر پایه رونق کسب و کار و درآمدهای مالیاتی برآمده از آن تصور خواهد کرد که این خود نوید حرکت جامعه به سمت عقلانیت اقتصادی است. «میم مثل مالیات» را باید یکی از جدی ترین تلاش ها برای آموزش مفاهیم مالیاتی دانست و از آنجایی که این آموزش برای سنین دبستان در نظر گرفته شده، در صورتی که مفاهیم درستی برای آموزش به دانش آموزان در این قبیل نمایش ها انتخاب شود و شیوه مناسبی برای عرضه آنها در نظر گرفته شود، به ارتقای فرهنگ مالیاتی در نسل آینده می انجامد. در صورت موفقیت چنین تلاش هایی می توان امیدوار بود که نسل آینده به تعهد شهروندی خود برای پرداخت مالیات پایبند باشند یا دستکم، فرار مالیاتی را به عنوان یک بزه و یک کژکارکرد اجتماعی بنگرد که مستوجب نکوهش است.        

نویسنده: حمید رضا اعتمادی - ۱۳٩۳/۱٢/۱٤

موضوع: جشنواره ملی فرهنگ مالیات؛ بستری برای ارتقای فرهنگ مالیاتی

متن: هرچه مخاطرات و آسیب‏های ناشی از اقتصاد تک محصولی بیشتر رخ می‏نماید، تلاش‏ها برای یافتن منبع درآمدی جایگزینی که پاسخگوی هزینه‏های عمومی کشور باشد ضرورت بیشتری به خود می‏گیرد. بسیاری از کشورها به درستی راه حل را در شکوفایی اقتصاد داخلی و افزایش درآمدهای مالیاتی جسته‏اند. افزایش درآمدهای مالیاتی اما پیش‏شرط‏ها و الزامات ویژه‏ای دارد که بدون برآوردن آنها نمی‏توان به مالیات به عنوان منبع درآمدی مطمئنی برای تامین هزینه‏های عمومی و جاری دولت نگریست. مهمترینِ این پیش‏شرط‏ها آن است که مالیات‏دهی به عنوان یک فرهنگ و هنجار اقتصادیِ پذیرفته‏شده در میان فعالان اقتصادی و تمام گروه‏ها و بخش‏های جامعه نهادینه شده باشد. اعضای جامعه باید به خوبی دریابند که عرضه بهینه خدمات و کالاهای عمومی، ایجاد زیرساخت‏ها و تاسیسات زیربنایی، ارتقاء نظام بهداشت و سلامت، کا  رآمدتر شدن نظام آموزش، تامین امنیت و ... جز با مشارکت فعالانه در پرداخت مالیات و کمک به دولت در تامین هزینه‏های جاری امکان‏پذیر نخواهد بود. از این رو است که ایجاد یک پشتوانه و بستر فرهنگی مستحکم برای مالیات‏دِهی ضرورتی دو چندان می‏یابد و چه بسا که ضروت و اثربخشی آن کمتر از اهمیت تدوین راهکارهای قانونی الزام‏آور نباشد. فرهنگ‏سازی و نهادینه‏ کردن هنجارهای اجتماعی و فرهنگی در هر حوزه‏ای- اعم از حوزه قوانین راهنمایی و رانندگی، بهداشت و درمان، ورزش، تغذیه، آموزش، اقتصاد و مالیات، موضوعات سیاسی، و غیره- نیز پیش‏نیازهای خاص خود را دارد. فرهنگ‏سازی در این حوزه‏ها مسیری یک طرفه نیست که فقط با رویه‏های عادی اطلاع‏رسانی و شگردهای رایج اقناع و تبلیغ قابل حصول باشد. جلب مشارکت فعالانه بخش‏های مختلف جامعه در فرایند فرهنگ‏سازی یکی از مهمترین سازوکارهایی است که نهادینه کردن هنجارها و رفتارهای مطلوب را سهولت می‏بخشد. برای نیل به این مهم باید تمهیدی اندیشید تا بخش‏ها و گروه‏های مختلف جامعه ظرفیت‏ها و توانمندی‏های متفاوت و وسیع خود را به میدان آورند و به مدد استعدادها و علایق خود در تولید محتوا و ابزارهای لازم برای فرهنگ‏سازی مالیاتی و نهادینه‏ کردن آن بکوشند.  برگزاری جشنواره‏های فرهنگی از جمله کارآمدترین و اثربخش‏ترین شیوه‏هایی است که به کمک آن می‏توان از استعدادها و توانمندی‏های گروه‏های مختلف جامعه برای مقاصدی از این دست بهره گرفت. سازمان امور مالیاتی کشور نیز در کنار وظایف ذاتی و قانونی خود در زمینه گردآوری درآمدهای مالیاتی جهت تامین هزینه‏های عمومی، نگاه ویژه و پُر تأکیدی به مقوله فرهنگ‏سازی در این حوزه دارد و پیوسته با اقدامات مختلف برای نیل به مطلوب در این مسیر کوشیده است. برگزاری نخستین جشنواره ملی فرهنگ مالیات نیز از جمله اقدامات این سازمان در راستای نهادینه کردن فرهنگ مالیات‏دِهی در کشور است. سازمان امور مالیاتی می‏کوشد با جلب مشارکت فعالانه بخش‏های مختلف جامعه، زمینه را برای آگاهی بیشتر و عمیق‏تر آنها از ضرورت و آثار پرداخت مالیات فراهم کند و بستر فرهنگی مستحکمی را برای یک اقتصاد درون‏زا و مقاومتی ایجاد کند. جشنواره ملی فرهنگ مالیات که برای اولین بار برگزار می‏شود، به هیچ گروه سنی یا حرفه‏ای خاصی محدود نشده است و همه علاقه‏مندان می‏توانند با شرکت در آن، در ترویج فرهنگ مالیاتی و تبیین تاثیرات مالیات‏دهی بر جامعه و توسعه زیرساخت‏های کشور سهیم شوند. مالیات و آبادانی کشور، مالیات و عدالت اجتماعی، مالیات و توسعه اقتصادی، مالیات و توسعه خدمات آموزشی، مالیات و توسعه زیرساخت‏های شهری و مالیات و توسعه خدمات بهداشتی و درمانی نیز از جمله موضوعاتی است که علاقمندان می‏توانند درون‏مایه آثارشان قرار دهند. این جشنواره دارای چهار بخش متنوع است و علاقه‏مندان می‏توانند در یک یا چند بخش زیر دست به خلق اثر بزنند: - هنریهای تصویری (فیلم کوتاه، پویانمایی، ساخت تیزر، موبایل فیلم و عکس) - هنرهای تجسمی (طراحی و نقاشی، کاریکاتور و طراحی پوستر) - ادبیات (انشا نویسی، داستان کوتاه، نمایش نامه و فیلم‏نامه نویسی)  - رسانه‏های دیجیتال (وبلاگ نویسی و طراحی بازی و سرگرمی) گفتنی است علاقه‏مندان به شرکت در جشنواره ملی فرهنگ مالیات می‏توانند آثار خود را تا پایان سال جاری به دبیرخانه جشنواره واقع در دفتر روابط عمومی و فرهنگ‏سازی سازمان امور مالیاتی و یا به دفاتر روابط عمومی ادارات کل امور مالیاتی هر استان ارسال کنند.        

نویسنده: حمید رضا اعتمادی - ۱۳٩۳/۱٢/۱٤

موضوع: تقدیر از ذیحسابی سازمان امور مالیاتی کشور در دومین همایش ملی استانداردهای حسابداری بخش عمومی

متن:

در دومین همایش ملی استاندارهای حسابداری بخش عمومی (اجرای نظام حسابداری تعهدی) از ذیحسابی سازمان امور مالیاتی کشور تقدیر شد. به گزارش رسانه مالیاتی ایران، این همایش که با حضور دکتر نوبخت، معاون رئیس جمهور و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، دکتر رحیمی، رییس کل دیوان محاسبات کشور، دکتر طیب نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی، دکتر فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری و دکتر قاضیزاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، 28 بهمن ماه در محل سالن همایش های رازی برگزار شد، بر لزوم اجرایی شدن نظام جدید حسابداری بخش عمومی از ابتدای سال 1394 در کلیه دستگاههای اجرایی کشور تاکید شد. براساس این گزارش، دومین همایش ملی استاندارهای حسابداری بخش عمومی با هدف اجرای منویات مقام معظم رهبری در راستای سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی (تقویت نظام مالی و محاسباتی) و اجرای استانداردهای بخش عمومی به عنوان گامی موثر در افزایش انضباط، سلامت و شفافیت مالی- اداری و صرفه جویی در هزینه های عمومی کشور، به عنوان یکی از مهمترین محورهای سند راهبردی وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد. در این همایش، پنل های تخصصی با محوریت اجرای استانداردها در دانشگاه و نهادهای عمومی غیردولتی و نحوه استقرار نظام حسابداری بخش عمومی دروزارتخانه ها و موسسات و ارایه شیوه نامه اجرایی شناسایی دارایی ها و بدهی برگزار شد. رونمایی از تمبر اختصاصی نظام حسابداری دولتی ایران با حضور مقامات مذکور، از دیگر برنامه های همایش ملی استاندارهای حسابداری بخش عمومی بود. در این همایش، از ذیحسابان سازمان امور مالیاتی کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که بصورت پایلوت، از یک سال قبل نظام حسابداری بخش عمومی را اجرا کردهاند و مورد تایید دیوان محسابات کشور قرار گرفته اند، با اهدای لوح سپاس و تندیس تقدیر شد.

نویسنده: حمید رضا اعتمادی - ۱۳٩۳/۱٢/۱٤


موضوع: مقام معظم رهبری در دیدار با مردم آذربایجان شرقی: مالیات یک فریضه است

متن: حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در دیدار هزاران نفر از قشرهای مختلف مردم استان آذربایجان شرقی، ضمن تشکر و قدردانی فراوان از حضور پرشکوه ملت بزرگ ایران در راهپیمایی 22 بهمن امسال، در سخنان مهمی، به تشریح شرایط اقتصادی کشور و همچنین راهکارهای علاج مشکلات، بویژه ضرورت اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی پرداختند و فرمودند: موضوع مالیات بسیار مهم و مالیات یک فریضه است. به گزارش رسانه مالیاتی ایران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای، ایشان با تأکید بر لزوم حضور برنامه ریزی شده مردم در عرصه اقتصادی و استفاده از ظرفیت های مردمی، به تبیین دلایل مشکلات اقتصادی کشور پرداختند و گفتند: یکی از مهمترین این دلایل، برنامه ریزی قدرتهای استکباری بعد از پایان جنگ تحمیلی، برای جلوگیری از تبدیل شدن ایران به یک قطب اقتصادی تأثیرگذار در منطقه و جهان است. رهبر معظم انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه باید در مقابل برنامه ریزی بدخواهان به گونه ای تلاش شود که ضربه دشمن، تأثیرگذار نشود و یا کم اثر شود، افزودند: علاوه بر برنامه ریزی مستمر و گسترده جبهه استکبار، اقتصاد کشور از دو اشکال بزرگ «نفتی بودن» و «دولتی بودن» نیز به شدت رنج می برد. ایشان خام فروشی نفت و صرف آن در امور جاری کشور و استفاده نکردن از فرآورده های گسترده ناشی از ارزش افزوده نفت را، میراث شوم رژیم طاغوت و خسارتی جبران ناپذیر خواندند و گفتند: این روش، آسان ترین راه پول درآوردن است که برخی از مسئولان در طول زمان های مختلف، ترجیح دادند از این پول آسان، استفاده کنند. حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه یکی از راههای قطع وابستگی بودجه به درآمد نفت، تکیه بر درآمد حاصل از مالیاتِ تولید و تجارت است، گفتند: برخی سرمایه داران کلانی که از دادن مالیات خودداری و فرار می کنند مرتکب جرم می شوند زیرا کشور را به پول نفت بیش از پیش وابسته می کنند و زمینه ساز بروز مشکلات بیشتر می شوند. ایشان موضوع مالیات را بسیار مهم و دادن مالیات را یک فریضه دانستند و افزودند: مسئولان مالیاتی برنامه ها و اقدامات خوبی را برای درآمد مالیاتی حاصل از تولید و تجارت طراحی کرده اند که باید با کمک مردم، هرچه سریعتر اجرایی شوند. حضرت آیت الله خامنه‌ای با بیان اینکه بنیان اقتصادی کشور بگونه ای ساماندهی شود که تکانه های جهانی در آن اثرگذار نباشد، فرمودند: اگر پایه اقتصاد کشور براساس استفاده از ظرفیت های مردمی و تولید داخلی برنامه ریزی و مستحکم شود، دیگر برای تحریم ها و کاهش قیمت نفت عزا نمی گیریم و دچار نگرانی نمی شویم. رهبر انقلاب اسلامی یکی از لوازم اصلی و مهم خروج از اقتصاد نفتی را، قطع وابستگی بودجه کشور به درآمد نفت دانستند و خاطرنشان کردند: باید به این نقطه برسیم و معتقدم این کار سخت را می توان با همت و با اعتماد به مردم و جوان ها و سرمایه های داخلی و بالاتر از همه، با اعتماد به خداوند متعال که وعده نصرت داده است، انجام داد.
        

نویسنده: حمید رضا اعتمادی - ۱۳٩۳/۱٢/۱٠

موضوع: آمازون به بهره بردن از کمک های مالیاتی غیرقانونی متهم شد

متن: کمیسیون اروپا شرکت فروش اینترنتی آمازون را به بهره بردن از کمک‌های مالیاتی غیرقانونی متهم کرد به گزارش رسانه مالیاتی ایران به نقل از خبرگزاری فرانسه از بروکسل، کمیسیون اروپا معتقد است مقامات لوکزامبورگ امتیازی مالیاتی برای شرکت فروش اینترنتی آمازون قایل شدند و این امتیاز کمک دولتی غیرقانونی به این شرکت تلقی می شود. کمیسیون اروپا نامه خود به مقامات لوکزامبورگ را در چارچوب تحقیق در مورد نظام مالیاتی که این شرکت بزرگ آمریکایی از آن بهره برده است، منتشر کرد. کمیسیون اروپا هفت اکتبر تحقیق در این زمینه را آغاز کرد. گفتنی است مقر آمازون در اروپا در لوکزامبورگ است.        

نویسنده: حمید رضا اعتمادی - ۱۳٩۳/۱٢/۱٠

موضوع: آمازون به بهره بردن از کمک های مالیاتی غیرقانونی متهم شد

متن: کمیسیون اروپا شرکت فروش اینترنتی آمازون را به بهره بردن از کمک‌های مالیاتی غیرقانونی متهم کرد به گزارش رسانه مالیاتی ایران به نقل از خبرگزاری فرانسه از بروکسل، کمیسیون اروپا معتقد است مقامات لوکزامبورگ امتیازی مالیاتی برای شرکت فروش اینترنتی آمازون قایل شدند و این امتیاز کمک دولتی غیرقانونی به این شرکت تلقی می شود. کمیسیون اروپا نامه خود به مقامات لوکزامبورگ را در چارچوب تحقیق در مورد نظام مالیاتی که این شرکت بزرگ آمریکایی از آن بهره برده است، منتشر کرد. کمیسیون اروپا هفت اکتبر تحقیق در این زمینه را آغاز کرد. گفتنی است مقر آمازون در اروپا در لوکزامبورگ است.        

نویسنده: حمید رضا اعتمادی - ۱۳٩۳/۱٢/۱٠

موضوع: اوباما در پی گرفتن مالیات بیشتر از ثروتمندان است

متن: باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا قصد دارد با هدف کمک به طبقه متوسط، تدابیر تازه‌ای را برای افزایش مالیات ثروتمندان و بانک‌ها اعلام  کند. به گزارش رسانه مالیاتی ایران به نقل از بی-بی-سی، بر اساس طرح اوباما، برآورد می‌شود که دولت فدرال در ظرف10سال آینده 320 میلیارد دلار درآمد کسب کند؛ درآمدی که وی می‌خواهد صرف کمک به طبقه متوسط شود. رییس جمهوری آمریکا در نطق سالانه خود در کنگره، برنامه اقتصادی جدیدی را اعلام کرد. ابتکار اقتصادی تازه باراک اوباما خانوارهایی که بیش از نیم میلیون دلار در سال درآمد دارند را نشانه گرفته است. دولت آقای اوباما می‌خواهد که نرخ مالیات سود سرمایه گذاری این افراد را از حدود 20 درصد به 28درصد افزایش دهد. سود سرمایه گذاری از فروش سهام، اوراق قرضه یا املاک و مستغلات به دست می‌آید و منبع اصلی درآمد سرمایه داران آمریکایی است. رییس جمهوری آمریکا همچنین در نظر دارد که دارایی‌های منقول بیشتری را مشمول مالیات بر ارث کند. اگر این پیشنهاد عملی شود، به افزایش مالیات ثروتمندان منجر خواهد شد. از محل این درآمدهای اضافی است که دولت فدرال می‌خواهد تسهیلات جدیدی برای پس انداز بازنشستگی تعداد بیشتری از کارگران بخش خصوصی ارائه کند و تخفیف‌های مالیاتی تازه برای خانوارهایی در نظر بگیرد که در آنها زن و شوهر هر دو کار می‌کنند. رییس جمهوری آمریکا پیشتر در آستانه نطق خود گفته بود: وظیفه ما اکنون این است که هر آمریکایی احساس کند از بهبود وضع اقتصادی کشور سهمی هم به او می‌رسد. این چیزی است که من در نطق سالانه‌ام در کنگره بر آن تمرکز خواهم کرد؛ اینکه چطور می‌توانیم با افزایش دستمزد‌ها و درآمد‌ها و تقویت طبقه متوسط شرایط اقتصادی را بهتر کنیم. من از اعضای جدید کنگره می‌خواهم که بازی‌های سیاسی را کنار بگذارند و با من همکاری کنند تا بتوانیم خواسته‌های مردم را برآورده کنیم. اما کنگره آمریکا در کنترل حزب جمهوریخواه است و اکثر جمهوریخواهان به شدت با افزایش مالیات‌ها و دخالت دولت در امور اقتصادی مخالفند. عده‌ای از نمایندگان کنگره ابتکار اقتصادی تازه باراک اوباما را رد کردند و گفتند که این یک طرح جدی نیست. بنا بر این طرح، موسسات مالی و بانک‌ها با سرمایه بیش از50 میلیارد دلار باید در مبادلات مالی خود مالیات اضافی به دولت فدرال بپردازند. دولت باراک اوباما اخیرا طرح‌های تازه‌ای را در راستای اجباری کردن مرخصی استعلاجی با حقوق برای کارگران بخش خصوصی و دسترسی بیشتر مردم به اینترنت ارایه کرده بود. به نظر می‌رسد که برنامه اقتصادی باراک اوباما در دو سال آخر ریاست جمهوری‌اش به سمت چپ متمایل شده باشد. رییس جمهوری آمریکا در حالی بر موضوع عدالت اقتصادی تاکید می‌کند که نرخ بیکاری در این کشور سیر نزولی را طی می‌کند و کاهش چشمگیر قیمت نفت در بازارهای جهانی فشار اقتصادی سال‌های گذشته بر مصرف کنندگان را کمتر کرده است.        

نویسنده: حمید رضا اعتمادی - ۱۳٩۳/۱٢/۱٠

موضوع: سازمان ملل خواستار پس دادن مالیات بلوکه شده فلسطینی‌ها شد

متن: در جلسه استماعی که در شورای امنیت سازمان ملل برگزار شد، نماینده سازمان ملل خواستار عدم پیگیری اقدامات تحریک‌آمیز در اراضی اشغالی و بازگردانده شدن مالیات بلوکه شده فلسطینیان به آنها شد. به گزارش رسانه مالیاتی ایران به نقل از خبرگزاری رویترز، در جلسه استماعی که در شورای امنیت سازمان ملل برگزار شد، توی‌برگ فرناندز دستیار دبیرکل سازمان ملل خواستار عدم پیگیری اقدامات تحریک‌آمیز در اراضی اشغالی و بازگردانده شدن مالیات بلوکه شده فلسطینیان به آنها شد. فلسطینی‌ها که با مخالفت آمریکا و انگلیس نتوانستند در سازمان ملل به عنوان یک دولت مستقل شناخته شوند، خواستار پیوستن به دیوان کیفری بین‌الملل هستند؛ که در صورت الحاق به این دیوان، فلسطین می تواند بخاطر جنایات جنگی از صهیونیست‌ها شکایت کند. اما مقامات رژیم اشغالگر قدس به شدت با این اقدام مخالف‌اند. چندی پیش رژیم صهیونیستی که به نمایندگی از تشکیلات خودگردان، مالیات فلسطینی‌ها را جمع می‌کند در اقدامی تنبیهی، 127 میلیون دلار از این مالیات‌ها را مصادره کرد. اکنون سازمان ملل می‌گوید که این پول‌ها باید به تشکیلات خودگردان بازگردانده شود. از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی 100 میلیون دلار دیگر از درآمدهای مالیاتی تشکیلات خودگردان فلسطینی را مسدود کرد. پایگاه خبری سمای فلسطین به نقل از روزنامه های رژیم صهیونیستی نوشت: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم دستور داد 400 میلیون شکل (100 میلیون دلار) دیگر از درآمدهای مالیاتی تشکیلات خودگردان فلسطین مسدود شود. بر اساس این گزارش، مبلغ بلوکه شده، در آمدهای مالیاتی مربوط به ماه ژانویه (دی- بهمن) تشکیلات خودگردان است که به مبلغ 500 میلیون شکلی که اسراییل در ماه دسامبر (آذر-دی) از درآمدهای مالیاتی بلوکه کرده بود، اضافه شد. برخی منابع سیاسی رژیم صهیونیستی اعلام کردند که بلوکه کردن درآمد های مالیاتی تشکیلات خودگردان فلسطین همچنان ادامه دارد تا اینکه تل آویو اقدامات لازم را برای پاسخ به عبور این تشکیلات از خطوط قرمز و رجوع به دادگاه کیفری بین المللی اتخاذ کند. این در حالی است که رژیم صهیونیستی در ماه دسامبر (آذر- دی) نیز 127 میلیون دلار از درآمدهای مالیاتی فلسطین را به تلافی اقدام تشیکلات خودگردان فلسطین برای عضویت در دیوان کیفری بین المللی، مسدود کرده بود. این اولین بار نیست که رژیم صهیونیستی به این اقدام به عنوان ابزاری برای فشار بر فلسطینی ها متوسل می شود. رژیم اشغالگر قدس در سال 2012 نیز زمانی که فلسطینی ها عضویت کشور ناظر در سازمان ملل متحد را به دست آوردند، درآمدهای فلسطینی ها را مسدود کرده بود.        

نویسنده: حمید رضا اعتمادی - ۱۳٩۳/۱٢/۱٠

موضوع: رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور خبر داد: تحقق 96 درصدی درآمدهای مالیاتی در 10 ماهه سال جاری

متن: رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور از تحقق 96 درصدی درآمدهای مالیاتی در 10 ماهه سال جاری خبر داد. به گزارش رسانه مالیاتی ایران، دکتر علی عسکری، رئیس کل سازمان امور مالیاتی روز یکشنبه 12 بهمن ماه، در جمع خبرنگاران رسانه های جمعی خاطر نشان کرد: در 10 ماهه امسال، حدود 48 هزار میلیارد تومان از درآمدهای مالیاتی محقق شده که تحقق 96 درصدی نسبت به بودجه مصوب را نشان می دهد. وی اضافه کرد: این میزان تحقق، رشد 52 درصدی نسبت به 10 ماهه سال گذشته را نشان می دهد. معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، همچنین میزان مالیاتهای مستقیم وصول شده در 10 ماهه سال جاری را حدود 29 هزار و 200 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: میزان تحقق این بخش از درآمدهای مالیاتی 97 درصد بوده و 37 درصد رشد نسبت به 10 ماه سال گذشته را نشان می دهد. دکتر عسکری، همچنین میزان درآمدهای حاصل از وصول مالیات کالا و خدمات در 10 ماهه امسال را 19 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: در 10 ماهه امسال 94 درصد درآمدهای این بخش که مالیات بر ارزش افزوده را هم شامل می شود تحقق یافته و از رشدی معادل 81 درصد برخوردار بوده است.        

نویسنده: حمید رضا اعتمادی - ۱۳٩۳/۱٢/۱٠

موضوع: رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور :12 هزار میلیارد تومان معوقات مالیاتی داریم

متن: رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور از وجود 12 هزار میلیارد تومان معوقات مالیاتی و به همین میزان جرایم مالیاتی  خبر داد که سازمان امور مالیاتی در تلاش برای وصول آن است. به گزارش رسانه مالیاتی ایران، دکتر علی عسکری در نشست خبری روز یکشنبه 12 بهمن ماه، عنوان کرد: بخشی از این معوقات قابل وصول است چون مودی آن مشخص است و برخی دیگر، متاسفانه به دلایل مختلف قابل وصول نیست. وی افزود: بخشی از بدهی های مالیاتی، مربوط به کارتهای بازرگانی است که بدون استعلام از ادارات مالیاتی صادر شده است.        

نویسنده: حمید رضا اعتمادی - ۱۳٩۳/۱٢/۱٠

موضوع: رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور خبر داد: 1600 میلیارد تومان بدهی مالیاتی کارتهای بازرگانی

متن: رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور از وجود 1600 میلیارد تومان بدهی مالیاتی مربوط به کارتهای بازرگانی  خبر داد. به گزارش رسانه مالیاتی ایران، دکتر علی عسکری در جمع خبرنگاران رسانه های جمعی حاضر در نشست خبری روز یکشنبه 12 بهمن ماه گفت: متاسفانه دستگاههای صادر کننده کارتهای بازرگانی بدون هماهنگی با سازمان  امور مالیاتی کشور مبادرت به صدور کارت بازرگانی برای اشخاص می کنند. وی با بیان اینکه مطابق قانون مالیاتهای مستقیم، کارت بازرگانی باید برای کسی صادر شود که صرفا در امر صادرات و واردات مشغول به کار است، اظهار داشت: بخش عمده ای از معوقات مالیاتی مربوط به کارتهای بازرگانی است که توسط افراد سودجو مورد استفاده قرار گرفته و در حقیقت مودی اصلی که مبادرت به تجارت کرده قابل شناسایی نیست. دکتر عسکری، تصریح کرد: در حال حاضر با استناد به قانون مالیات های مستقیم، برای صدور و یا تمدید کارت بازرگانی می باید از سازمان امور مالیاتی استعلام شود.        

نویسنده: حمید رضا اعتمادی - ۱۳٩۳/۱٢/۱٠

موضوع: رئیس کل سازمان امور مالیاتی  اعلام کرد: 75 هزار میلیارد تومان، پیش بینی درآمدهای مالیاتی سال 94

متن: رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، میزان درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده برای سال 94 را 75 هزار میلیارد تومان عنوان کرد. به گزارش رسانه مالیاتی ایران، دکتر علی عسکری روز یکشنبه 12 بهمن ماه در جمع خبرنگاران رسانه های جمعی عنوان کرد: در لایحه بودجه سال 94، رقمی معادل 73 هزار میلیارد تومان برای درآمدهای مالیاتی سال آینده  پیش بینی شده بود که پس از بررسی مجلس به 75 هزار میلیارد تومان افزایش یافت. وی خاطر نشان کرد: با ظرفیتهایی که در سازمان امور مالیاتی داریم و همچنین با توجه به مجموعه تحولات و اصلاحات صورت گرفته در حوزه زیرساخت ها و تجهیزات، نیروی انسانی و وضع قوانین جدید، امیدواریم که سال آینده وصولی ها را در حد معقولی که بالای 90 درصد باشد، محقق کنیم.        

حمید رضا اعتمادی
بسم الله الرحمن الرحیم کارشناسی حسابداری از دانشگاه آزاد دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری کارشناس امور مالیاتی
کدهای اضافی کاربر :