حسابداری و حسابرسی
حسابداری و حسابرسی
صفحات وبلاگ
نویسنده: حمید رضا اعتمادی - ۱۳٩٢/۱٢/٢۳

بر اساس ماده 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم کلیه اشخاص حقیقی وحقوقی موضوع بندهای (الف)و (ب) ماده 95 قانون مالیات های مستقیم مکلفند فهرست معاملات خود را به صورت فصلی پس از پایان هرفصل به صورت الکترونیکی از طریق پورتال سازمان امورمالیاتی ویا درقالب یک فایل تولید شده برروی CD به اداره امورمالیاتی مربوطه تحویل نمایند. درابتدا باید دانست صاحبان مشاغل بند های (الف) و(ب ) ماده 95 قانون مالیات های مستقیم چه کسانی می باشند وچه تکالیفی برعهده آنها است؟ به استنادقانون مالیات های مستقیم ، صاحبان مشاغل موضوع بندهای (الف) و(ب) مکلفند اسناد ومدارک مثبته کافی برای تشخیص درآمد مشمول مالیات خود نگهداری کنند. این افراد ازلحاظ تشخیص درآمد مشمول مالیات به گروه های زیر تقسیم می شوند: بند (الف): صاحبان مشاغلی که مکلف به ثبت فعالیت های شغلی خود دردفاتر روزنامه وکل موضوع قانون تجارت هستند وباید دفاتر واسناد ومدارک مربوط را با رعایت وموازین استانداردهای پذیرفته شده حسابداری نگاهداری کنند. بند(ب): صاحبان مشاغلی که برحسب این قانون مکلف به ثبت فعالیت های شغلی خود دردفاتر درآمد وهزینه می باشندونمونه های دفاتر مذکورتوسط سازمان امورمالیاتی کشور تهیه گردیده ودردسترس قرار گرفته است. تعدادی از صاحبان مشاغل بند(الف) این قانون عبارتند از: دارندگان کارت بازرگانی وکلیه واردکنندگان وصادرکنندگان، صاحبان کارخانه ها وواحدهای تولیدی که برای آنها جواز تاسیس وپروانه بهره برداری صادرشده، بهره برداران معادن، صاحبان موسسات حسابرسی، حسابداری ودفترداری ، ارایه دهندگان خدمات مدیریتی، مشاوره ای ، انفورماتیک ، رایانه ای اعم از سخت افزاری ونرم افزاری وطراحی سیستم، صاحبان مراکزآموزشی وپرورشی ، آموزشگاه های آزاد، مدارس غیرانتفاعی، دانشگاه ها ومراکز آموزش عالی ، صاحبان هتل ها، صاحبان بیمارستان ها، زایشگاه ها، آسایشگاه ها، درمانگاه ها وخانه های سالمندان . تعدادی ازصاحبان بند (ب) ماده (95) قانون مالیات های مستقیم نیز عبارتند از : صاحبان کارگاه های صنعتی ، صاحبان مراکزارتباطات رایانه ای، وکلا، کارشناسان، مترجمان رسمی دادگستری، مشاوران حقوقی، حسابداران رسمی واعضای سازمان های نظام مهندسی ،دلالان، حق العمل کاران وکارگزاران ، سازندگان وفروشندگان طلا وجواهر، صاحبان دفاتر رسمی ،عاملان فروش وفروشندگان آهن آلات. لازم به ذکر است که فهرست کامل صاحبان مشاغل بندهای فوق درقانون مالیات های مستقیم ذکر شده است. از آنجا که سازمان امورمالیاتی کشور چندی است که سامانه اینترنتی ارسال فهرست معاملات الکترونیکی را راه اندازی کرده است ، برای روشن تر شدن هرچه بیشتر موضوع وارایه مقایسه میان حال وگذشته ، تصمیم گرفتیم با یکی از صاحبان مشاغل موضوع بند(ب) قانون به نام آقای ج. کفایی که دربازار آهن مشغول به کار هستند گفتگویی داشته باشیم. وی درپاسخ به این سوال که درحال حاضر لیست خرید وفروش ومعاملات خود رابه چه صورت ارسال می کنید،گفت : ما تا سال 89 تمام لیست معاملات فصلی خود را به صورت دستی تهیه می کردیم وبه حوزه مربوطه خود ارایه می دادیم ودرقبال آن رسید دریافت می کردیم.ولی از سال 90 به بعد اعلام کردند که هیچ گزارشی را از شما به صورت دستی نمی پذیریم وفهرست معاملات خود را به صورت الکترونیکی از طریق سایت سازمان امورمالیاتی ارسال ویا درقالب یک CDبه اداره امورمالیاتی مربوطه تحویل نمایید. از ایشان پرسیدیم: کدام روش برای شما بهتر است ؟ این که دستی بفرستید یا ازطریق سایت سازمان ارسال نمایید؟ وی گفت: این روش جدید که الان سازمان طراحی کرده برای من راحت تراست. قبل از این خیلی استرس داشتم . باید وقت می گذاشتم ویک مسیر طولانی را طی می کردم وبه حوزه مالیاتی می رفتم؛ کلی وقت من درآنجا گرفته می شد تا کار را تحویل دهم ورسید دریافت کنم واسترس داشته باشم تا گزارشات من مفقود نشود که آنها را مجددا" بفرستم .گاهی اپراتوری که دراداره امورمالیاتی بود ممکن بود مبالغی را اشتباه وارد کند ومن باید دوباره اصلاحیه می فرستادم . درحال حاضر اطلاعات مالیاتی واز جمله صورت معاملات فصلی خود رادرهر ساعتی از شبانه روز از منزل ویا محل کار خودبدون هیچ استرسی به صورت الکترونیکی وارد سامانه می کنم .به علاوه کاهش درهزینه ها وصرفه وقت نیز از مزایای راه اندازی این سیستم می باشد . امیدوارم سازمان امورمالیاتی کشور روز به روز شرایط مطلوب تری را جهت رفاه حال مودیان فراهم نماید.
تاریخ خبر:1392/07/21

نویسنده: حمید رضا اعتمادی - ۱۳٩٢/۱٢/٢۳

کارگاه تخصصی 5 روزه تربیت مدرس/ ارزیاب فرایندهای مالیاتی استاندارد شده با حضور 16 نفر از نمایندگان منتخب 7 اداره کل امور مالیاتی برگزار شد. به گزارش رسانه مالیاتی ایران، در راستای پیاده‌سازی فرایندهای مالیاتی استاندارد شده در ادارات امور مالیاتی سراسر کشور، پس از پیاده‌سازی موفق پروژه در ادارات امور مالیاتی شهر تهران و استان‌های اصفهان و کرمانشاه، اکنون پیاده‌سازی در ادارات امور مالیاتی مرحله اول اجرای ملی شامل استان‌های آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، خوزستان، فارس، قزوین، قم و مرکزی در حال اجرا می‌باشد. در این خصوص، کارگاه تخصصی 5 روزه تربیت مدرس / ارزیاب فرایندهای مالیاتی استاندارد شده با حضور 16 نفر از نمایندگان منتخب 7 اداره کل امور مالیاتی فوق‌الذکر از 13 الی 17 مهر ماه در محل ستاد طرح جامع مالیاتی برگزار گردید. بر اساس این گزارش، هدف از برگزاری این دوره تربیت مربی برای برگزاری دوره های آموزشی فرایندهای مالیاتی استاندارد شده (PSD) در ادارات کل مرحله دوم پیاده سازی طرح و نیز عملیاتی نمودن برنامه اجرایی پیاده‌سازی سراسری و اجرای بهینه فرایندهای مالیاتی طبق برنامه مصوب می‌باشد. گفتنی است، در اولین روز برگزاری این دوره مهندس آریا رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات و مدیر طرح جامع مالیاتی در مورد طرح جامع مالیاتی و اهمیت اجرای پروژه PSD به عنوان پیش نیاز اجرای پروژه سامانه نرم افزاری یکپارچه مالیاتی (ITS) توضیحاتی را ارائه دادند. وی اجرای این پروژه را گام بسیار پر اهمیت و پیچیده ای در اجرای طرح جامع مالیاتی دانسته و بر اهمیت اصلاح فضای فیزیکی، تفکیک وظایف و آموزش محتوای دوره تاکید و اشاره نمود که در صورتیکه این مهم به درستی انجام نپذیرد پیاده سازی طرح جامع مالیاتی با مشکل اجرا مواجه خواهد شد. مدیر طرح جامع مالیاتی در پایان بر ضرورت و اهمیت اجرای این دوره تاکید و مشارکت فعال اعضای کمیته اجرایی و مدرسین دوره آموزشی در فرایند پیاده سازی ادارات کل را شرط موفقیت اجرای طرح جامع مالیاتی دانست.
تاریخ خبر:1392/07/20

نویسنده: حمید رضا اعتمادی - ۱۳٩٢/۱٢/٢۳

مدیر طرح جامع مالیاتی گفت: مرحله اول پیاده سازی ملی فرآیندهای استاندارد شده مالیاتی (پروژه (PSD با رویکرد تفکیک وظایف در 7 اداراه کل امور مالیاتی آغاز شد. به گزارش رسانه مالیاتی ایران، نادر آریا با بیان این که پروژه استانداردسازی فرآیندهای مالیاتی در مرحله نخست در ادارات امور مالیاتی شهر تهران و استان های اصفهان و کرمانشاه در سال 1391 با موفقیت به انجام رسید، گفت: بر اساس تجربیات پیاده¬سازی فرایندهای استاندارد شده مالیاتی در ادارات پایلوت، بسته استاندارد پیاده سازی سراسری فرایندهای مالیاتی استاندارد تهیه شده و مبتنی بر آن فرایند اجرایی پیاده¬سازی در 7 اداره کل منتخب برای مرحله اول پیاده¬سازی سراسری شامل ادارات کل امور مالیاتی استان های آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، فارس، خوزستان، مرکزی، قم و قزوین در حال انجام می باشد. وی از تشکیل کمیته اجرایی پیاده سازی در هر استان خبر داد و تصریح کرد: بسته راهنمای پیاده‌سازی حاوی کلیه مستندات مورد نیاز در اختیار ادارات تعیین شده قرار گرفته است و در حال حاضر اجرای پروژه بر اساس رویکرد تفکیک وظیفه و با ایجاد تغییرات فیزیکی، ساختاری، فرایندی و نرم¬افزاری در حال انجام می-باشد. مدیر طرح جامع مالیاتی ، ادامه داد: طبق برنامه ریزی های انجام شده مقرر گردیده است پیاده سازی فرایندهای استاندارد شده مالیاتی در ادارات کل امور مالیاتی مرحله اول اجرای ملی تا پایان سال جاری اجرایی شود . وی خاطر نشان کرد: برنامه ریزی جهت اجرای ملی در سایر ادارات کل کشور، بترتیب قبل از پیاده سازی ملی پروژه (ITS) و با اعلام آمادگی ادارات کل در کشور عملیاتی خواهد شد.
تاریخ خبر:1392/07/17

نویسنده: حمید رضا اعتمادی - ۱۳٩٢/۱٢/٢۳

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت : در تیرماه سال جاری ، 12 هزار مودی با امضای دیجیتال مبادرت به ارسال اظهارنامه الکترونیکی کردند . به گزارش رسانه مالیاتی ایران ، ‌دکتر علی عسکری ، در نشست خبری امروز یکشنبه 14 مهرماه عنوان کرد : تمامی مودیانی که با امضای دیجیتال اقدام به ارسال اظهارنامه الکترونیکی می نمایند ،‌ می توانند مالیات خود را نیز به صورت الکترونیکی پرداخت کنند . دکتر عسکری با بیان اینکه در نظام فعلی ، پرداخت الکترونیکی مالیات صرفا برای اشخاص حقوقی فراهم شده و برای اشخاص حقیقی نیز ، دستگاه های POS فراهم شده است ، عنوان کرد : با اجرای طرح جامع مالیاتی طی دو سال آینده ، تمامی مودیان مالیاتی قادر خواهند بود مالیات خود را به صورت الکترونیکی پرداخت کنند. وی در خصوص ارسال الکترونیکی اظهارنامه مالیاتی نیز خاطر نشان کرد : مطابق قانون فعلی مالیات های مستقیم ، تسلیم اظهارنامه مالیاتی به صورت دستی است که با توجه به اجرای طرح جامع مالیاتی در کشور ، اقدامات لازم برای اصلاح قانون مالیاتها صورت گرفته که با نهایی شدن آن ، ارسال الکترونیکی اظهارنامه مالیاتی به منزله تسلیم اظهارنامه مالیاتی خواهد بود . رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور یادآور شد : تا زمان تصویب این قانون ،‌ مودیان مالیاتی علاوه بر ارسال الکترونیکی اظهارنامه می باید نسبت به ارسال اظهارنامه کاغذی به حوزه های مالیاتی نیز اقدام کنند .
تاریخ خبر:1392/07/14

نویسنده: حمید رضا اعتمادی - ۱۳٩٢/۱٢/٢۳

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با صدور دستورالعملی ، مهلت ارسال صورت معاملات چهار فصل 1391 و نیز سه فصل سال 1392 به سازمان مالیاتی را تا پایان سال جاری تمدید کرد . به گزارش رسانه مالیاتی ایران ، دکتر علی عسکری ، با صدور این دستورالعمل جدید که در راستای اجرای ماده 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم صادر گردیده ، خاطر نشان کرده است : به منظور تکریم مودیان محترم مالیاتی و تسهیل در انجام وظایف قانونی مودیان مذکور ، مهلت تسلیم و ارسال یا تکمیل فهرست اطلاعات معاملات چهار فصل سال 1391 ( بهار ، تابستان ، پاییز و زمستان ) و سه فصل اول سال 1392 ( بهار ، تابستان و پاییز ) تا تاریخ 28 اسفندماه سال جاری تمدید می گردد . این گزارش در ادامه می افزاید : کلیه مودیان محترم مالیاتی مشمول مقررات مذکور که تاکنون نسبت به انجام تمام یا بخشی از تکالیف قانونی خود عمل ننموده اند ، مکلفند با مراجعه به سامانه سازمان امور مالیاتی به نشانی WWW.TAX.GOV.IR ) نسبت به ارسال یا تکمیل اطلاعات معاملات فصلی خود از طریق سامانه مذکور به صورت الکترونیکی و یا تحویل لوح فشرده ( تکمیل شده از طریق نرم افزار غیر برخط ( OFFLINE ) ) به ادارات کل امور مالیاتی ذیربط اقدام نمایند . بدیهی است عدم انجام تکالیف قانونی موجب تعلق جرایم مالیاتی خواهد شد که وفق مفاد قانون مالیات های مستقیم ، قابل بخشش نمی باشد .
تاریخ خبر:1392/09/05

 
نویسنده: حمید رضا اعتمادی - ۱۳٩٢/۱٢/٢۳

نویسنده: حمید رضا اعتمادی - ۱۳٩٢/۱٢/٢٢
نرخ مالیات بر ارزش افزوده سال آینده 8 درصد خواهد بود News
رییس سازمان امور مالیاتی از افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال 93 به هشت درصد خبر داد و گفت: ما به عنوان مجری قانون موظفیم این مصوبه را اجرا کنیم. به گزارش رسانه مالیاتی ایران، دکتر عسکری بابیان اینکه مطابق قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال آینده نرخ این مالیات باید هفت درصد تعیین می شد، ادامه داد: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی یک درصد اضافه شده به این نرخ، برای تامین هزینه های بهداشت و درمان مردم است. وی در ادامه افزود: در اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزود، نرخ مشخصی را پیشنهاد نداده ایم بلکه نقاط ضعف اجرای آزمایشی 5 ساله را اصلاح می کنیم. رییس سازمان امور مالیاتی کشور همچنین از اثربخشی قابل توجه مالیات بر ارزش افزوده در تحقق درآمدهای مالیاتی سخن گفت و افزود: درآمدهای وصولی مالیات بر ارزش افزوده در سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 74 درصد رشد داشته است. وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته، نرخ مالیات بر ارزش افزوده تا 23 درصد هم تعیین شده تصریح کرد: در کشور ما نرخ مالیات بر ارزش افزوده تا پایان برنامه پنجم هشت درصد است و ما هنوز پیشنهاد مشخصی را برای برنامه ششم توسعه ارایه نداده ایم و فعلا اصلاحات دیگری موردنیاز است که انجام شود اما اگر بنا باشد افزایشی صورت گیرد، ممکن است تغییر رویه ای در سایر نرخ ها داشته باشیم. دکتر عسکری در پایان با تاکید دوباره بر مالیات بر ارزش افزوده بعنوان یکی از راهکارهای تحقق درآمدهای مالیاتی خاطرنشان کرد: معمولا در سایر کشورها وقتی به نرخ مالیات بر ارزش افزوده اضافه می شود، مالیات بر واردات بشدت کاهش می یابد و یا مالیات واحدهای تولیدی را کاهش می دهند اما ما هنوز به مرحله ای نرسیدیم که بتوانیم این اصلاحات را انجام دهیم.
نویسنده: حمید رضا اعتمادی - ۱۳٩٢/۱٢/٢٢
نقش مالیات در اقتصاد مقاومتی News
در طی روزهای گذشته و با ارائه مقوله اقتصاد مقاومتی از سوی مسئولان بلند پایه نظام فصل جدیدی در ادبیات اقتصادی کشور ظهور یافته است. فصل جدیدی که می تواند سرآغاز مبارکی در برنامه ها و چشم اندازهای اقتصادی ایران گردد. حال این روزها که مبحث اقتصاد مقاومتی به شاه بیت مباحث اقتصادی و کلان کشور بدل شده است، توجه به منابع مالی و ارزی دولت در حوزه هایی غیر از انرژی و نفت بیش از گذشته احساس می گردد. تحریم های اعمالی از سوی قدرت های زورگوی بین المللی و ایجاد پاره ای از مشکلات در بخش هایی از اقتصاد کشور سبب گردیده تا امروز نگاه تحول گرایانه جدی در زمینه اقتصاد و تامین منابع پولی و مالی کشور پدیدار شود. به همین دلیل باید این اتفاق بزرگ را سرمنشاء تغییری بزرگ و بنیادین در بدنه اقتصادی کشور به شمار آورده و آن را فرصتی طلایی در تاریخ اقتصادی کشور دانست. چراکه متاسفانه قصه تلخ و دیرینه وابستگی اقتصاد کشور به منابع زیرزمینی خود، چنان به تکرار مکررات و امری متداول مبدل شده است که گویی قرار نیست از این پیله وابستگی به فروش نفت خارج شویم. اما با نگاه جدی و پیگیرانه مسئولان و مدیران بلند پایه کشور به مسئله اقتصاد مقاومتی و رهانیده شدن اقتصاد ایران از دامان نفت و منابع زیر زمینی خود می توان به شکوفایی هر چه بیشتر اقتصاد کشور امیدوار بود. در این میان توجه به حلقه های مغفول مانده در اقتصاد که سبب کسب درآمد و رونق چرخه های اقتصادی گردد، مهم ترین پایه و اصل در مقوله اقتصاد مقاومتی می باشد. ظرفیت ها و پتانسیل های بالای صنعتی و اقتصادی در کشور گواه آن است که بدنه اقتصاد ایران در ذات خود دارای توانایی های بالقوه چشمگیری است که با بالفعل شدن آنها می توان هم به رونق فعالیت های اقتصادی در سطح خرد و روزمره یاری رساند و نیز باعث افزایش درآمدهای دولت و تسهیل در فرآیند اقتصاد کلان کشور شد. در این راستا مالیات و درآمدهای مالیاتی را می توان به تنهایی از بزرگ ترین ابزارهای دولت در مسیر اعتلای اقتصاد مقاومتی دانست. تکیه دولت به منابع مالیاتی از یک سو سبب کاهش وابستگی دولت و ملت به منابع زیرزمینی می گردد که صرفا در اختیار ما نبوده و آیندگان نیز به نوبه خود در بهره گیری از آن صاحب حق و امتیاز می باشند. از سوی دیگر نیز زمینه ساز پویایی و نشاط در بازارهای کشور و فعالیت های تولیدی و صنعتی می گردد. اما این مسئله زمانی می تواند مایه امیدواری در اقتصاد کشور گردد که نظام مالیاتی ما نظامی کارآمد و موفق باشد. خوشبختانه تجربه موفق سازمان امور مالیاتی کشور در طول سال های اخیر و در زمینه اجرایی شدن قوانین اثربخش و موثری همچون قانون مالیات بر ارزش افزوده و نیز اجرای آزمایشی موفق مراحلی از طرح جامع مالیاتی بیانگر این مهم است که نظام مالیاتی ایران چه در زمینه بهره مندی از نیروهای نخبه و کارشناس در بدنه اجرایی خود موفق بوده و هم در زمینه به کارگیری از آخرین ابزارها و امکانات به روز دنیا در زمینه نرم افزاری و سخت افزاری از پیشگامان این مسئله در کشور می باشد. پس با عنایت به وجود ابزارها و ظرفیت های بسیار مفید نظام مالیاتی کشور در زمینه افزایش درآمدهای مالیاتی و نیز تجربه موفق ایشان در خصوص اجرایی شدن قوانین و طرح های جدید مالیاتی در سطح کشور می توان گفت که یکی از مهم ترین زمینه ها و شاخص ها در خصوص اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی در کشور مهیا گردیده است و با تداوم حرکت هایی از این دست می توان به شکوفایی هر چه بیشتر اقتصاد مقاومتی و به تبع آن اعتلای نظام اقتصاد ایران چشم امید داشت. سید علی اصغر عاملی
نویسنده: حمید رضا اعتمادی - ۱۳٩٢/۱٢/٢٢
مراسم سوگندنامه کارکنان جدید الاستخدام سازمان امور مالیاتی کشور برگزار شد News
مراسم سوگندنامه کارکنان جدید الاستخدام سازمان امور مالیاتی کشور با حضور دادستان انتظامی مالیاتی در محل نمازخانه ستاد سازمان برگزار شد. به گزارش رسانه مالیاتی ایران، در این مراسم داوود آرضایی دادستان انتظامی سازمان امور مالیاتی کشور در سخنانی با بیان ویژگی های اخلاقی و انسانی یک کارمند نمونه مالیاتی خواستار توجه ویژه کارکنان جدید الاستخدام به آیات و روایات اسلامی در خصوص تزکیه نفس و موازین اخلاقی شد و افزود: باید توجه داشت که مردم ولی نعمتان ما بوده و موظف به ارائه بهترین خدمات به ایشان می باشیم. درپایان این مراسم نیز کارکنان جدید الاستخدام متن سوگندنامه مالیاتی را قرائت نمودند.
نویسنده: حمید رضا اعتمادی - ۱۳٩٢/۱٢/٢٢
فرهنگ سازی مالیاتی ، پشتوانه فردا News
مالیات به عنوان مهم ترین ابزار سیاست مالی دولت در تدوین سیاست های اقتصادی کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است. امروزه نظام مالیاتی درکلیه جوامع ابزاری تعیین کننده درچگونگی نیل به توسعه اقتصادی، تامین عدالت اجتماعی، وسازمان دهی فعالیت های اقتصادی مورد استفاده قرار می گیرد به عبارت دیگر نظام مالیاتی علاوه بر تامین منابع دولت می بایستی در خدمت تولید وتشویق سرمایه گذاری توزیع مجدد درآمد، رونق بازار سرمایه وفراهم کننده رفاه عمومی بیشتر باشد. پرداختن به مقوله مالیات مستلزم ایجاد بستر وفرهنگ سازی مناسب است باید پذیرفت تا زمانی که افراد یک کشور ازا همیت مالیات وکارکرد های آن غافل باشند؛ هرگز نمی توان انتظار داشت که آنان انگیزه کافی برای پرداخت داشته باشند. پایبندی مودیان به تکالیف قانونی خود، هدفی است که همه نظام های مالیاتی جهان در آرزوی تحقق آنند.تحقق این مهم درگرو اشاعه فرهنگ مالیات وفرهنگ داوطلبانه پرداخت آن می باشد. درواقع میزان همکاری افراد با نظام مالیاتی وتمایل آنان به پرداخت مالیات، به درجه رشد اجتماعی واعتماد مردم نسبت به رسالت نظام مالیاتی بستگی دارد. فرهنگ سازی در عرصه ی مالیات فقط به مردم مربوط نمی شود بلکه دولت نیز در این زمینه وظایفی دارد.در هر کشوری مردم و دولت دوطرف نظام مالیاتی هستند وبرای این که نظام مالیاتی با حداکثر کارآمدی واثر بخشی همراه شودبا ید دوطرف از یکدیگر شناخت جامعی داشته باشند وبه طور مستقیم وغیر مستقیم بتوانند رفتار یکدیگر را ارزیابی واعتماد سازی کنند واگر به دنبال پیشرفت اقتصادی ، اجتماعی هستیم می بایست این امر با مشارکت عمومی صورت بگیرد وبرای افزایش سهم درآمدهای مالیاتی می بایست سطح فرهنگ پرداخت مالیات را درجامعه به گونه ای ارتقا داد که مالیات دادن برای مردم مانند انجام عبادت، پرداخت خمس مال باشد.اطلاع رسانی و در کنار آن عنصر آموزش نیز به عنوان یک اصل کاربری وزیر بنایی محور بر نامه های استراتژی نظام مالیاتی کشوردر امر فرهنگ سازی مالیاتی محسوب می شود. آگاه ساختن مردم از آثار مثبت پرداخت مالیات درجامعه وجلب اعتماد متقابل بین مودی و نظام مالیاتی ، ایجاد اطمینان از هزینه کرد مالیات پرداختی در گسترش رفاه اجتماعی از جمله عوامل گسترش فرهنگ مالیاتی در راستای اجرای سیاست مذکور است. اگر چنین حسی در مردم به وجود آید که گرفتن مالیات به وسیله دولت تنها برای ساختن فردایی بهتر برای آن ها وفرزندانشان است ، آن وقت معضلی به نام فرار مالیاتی برای دولت وکابوسی به نام مالیات برای مودیان وجود ندارد.( فاطمه مالکی )
نویسنده: حمید رضا اعتمادی - ۱۳٩٢/۱٢/٢٢
ضرورت ارتقاء فرهنگ مالیاتی News
فرهنگ مالیاتی، مجموعه ای از طرز تلقی ، بینش و عکس العمل‏‎ ‎افراد در قبال نظام مالیاتی است. ‏به عبارت دیگر طرز تلقی ، بینش ، برداشت ، آرمان‎ ‎ها ، ارزش های اجتماعی ، قوانین جاری و ‏میزان تحصیلات و آگاهی ، از جمله عواملی‎ ‎هستند که فرهنگ مالیاتی را شکل می دهند‎.‎ از جمله وظایف سیستم مالیاتی، آگاهی رساندن به مؤدیان برای سهولت بیش‌تر کار و مطلع کردن ‏مردم از قوانین، آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌ها و تصمیمات سازمان است. این امر به طور سیستماتیک از ‏فرار مالیاتی کاسته و باعث افزایش تمکین مالیاتی می‌شود. بر اساس قانون هر شهروندی دارای حقوقی است که دولت موظف به تحقق آنها است. اما منابع مالی این خدمات از کجا تامین می شود؟ در بسیاری از کشورها شهروندان در مقابل حقوق ‏و خدماتی که از دولت دریافت می کنند وظایفی را هم بر عهده دارند که پرداخت مالیات به عنوان ‏تامین کننده منابع مالی خدمات دولتی یکی از اصلی ترین آنها محسوب می شود. ‏خوشبختانه طی دهه های اخیر درآمدهای مالیاتی مورد تاکید دولتمردان و کارشناسان اقتصادی قرار گرفته وحتی در ‏رفتار اقتصادی مردم هم تاثیر گذاشته است. امروزه تقریباً در همه دنیا، مردم پذیرفته اند که اگر در زندگی روزمره شان خدمتی دریافت میکنند، باید هزینه آن را بطور مستقیم یا غیرمستقیم بپردازند. پس در ازای خدماتی که دریافت میکنند، با رغبت مالیات میپردازند. عدم فاصله میان دولت و مردم مهمترین مساله در پرداخت با رغبت مالیات است. زمانیکه مردم بدانند هرگونه شانه خالی کردن از زیر بار مالیات، در نهایت به ضرر خود آنهاست و مانع از اجرای برنامه های رفاهی دولت خواهد شد ، مطمئناً مالیات را با رغبت می پردازند و مردم به چشم خود آثار پرداخت مالیات را در همه زمینه های زندگی اجتماعی خود از آموزش گرفته تا درمان و بهداشت، توسعه و عمران شهری، راههای ارتباطی و... مشاهده می کنند . یکی دیگر از عوامل موثر بر ایجاد فرهنگ مالیاتی، اطلاع رسانی با موضوع مالیاتی است . پرداختن به مسئله مالیات که حیاتی ترین مساله یک اقتصاد سالم است در کتابهای درسی ، کانون های مختلف اجتماعی ، فیلم های تلویزیونی و برنامه های رادیویی کشور می تواند زمینه تحولات اساسی را ایجاد نماید . با توجه به اینکه اراده و خواست مردم، عمده ترین نقش را در اجرای قانون مالیات ها ایفا میکند، مؤثرترین عامل موفقیت در اجرای این قوانین، همان فرهنگ مالیاتی جامعه خواهد بود. در خاتمه می توان نتیجه گرفت که برای ارتقاء فرهنگ مالیاتی بایستی آگاهی مردم از ضرورت پرداخت مالیات را افزایش داد ، مردم باید بدانند که مالیات اخذ شده از آنان صرف امور آبادانی و توسعه امور رفاهی آنان می شود ، در این صورت مطمئنا داوطلبانه مالیات خود را پرداخت خواهند کرد . البته در سال های اخیر شاهد رشد بسیار مناسب فرهنگ پرداخت مالیات بوده ایم . ارائه اظهارنامه های مالیاتی و همچنین پرداخت داوطلبانه مالیات از شاخصه های ارتقاء فرهنگ مالیاتی تلقی می شود . امیدواریم بتوانیم با اتکاء به درآمدهای مالیاتی از اتکاء درآمدهای نفتی خارج شویم . سمیه حیدری
 
نویسنده: حمید رضا اعتمادی - ۱۳٩٢/۱٢/٢٢
96% درآمدهای استان مرکزی از درآمدهای مالیاتی تامین می شود News
مدیر کل امور مالیاتی استان مرکزی از تامین بیش از 96 درصد درآمدهای استانی از محل مالیات های پرداختی خبر داد . به گزارش رسانه مالیاتی ایران ، سالار فرد ، مدیرکل امور مالیاتی استان مرکزی عنوان کرد : در 10 ماهه اول سال جاری مبلغ 214/2 میلیارد ریال به حساب شهرداریها ودهیاریهای استان مرکزی واریز شده است که از مبلغ فوق مبلغ 532/1 میلیارد ریال به حساب شهرداریها واریز شده که نسبت به 10 ماهه سال 1391 " 74% درصد" رشد داشته است و مبلغ" 682 میلیارد ریال " نیز به حساب دهیاریهای استان واریزشده که نسبت به سال گذشته" 43 % درصد" رشد داشته است . وی در ادامه اظهارداشت : جلب مشارکت مردم در پرداخت عوارض موجب ارائه خدمات شهری ، عمران وآبادانی روستاهها و خدمات اجتماعی ، فرهنگی در شهر ها و روستاهها از طریق شهرداری ها می گردد. مدیر کل امور مالیاتی استان مرکزی اجرای سیستم های مکانیزه وصول مالیات در بخش های مختلف ، اجرای کامل زیرساخت های لازم جهت ارائه الکترونیکی اظهارنامه مالیاتی ، ثبت نام شماره اقتصادی برای اشخاص حقیقی و حقوقی و ارسال الکترونیکی صورت معاملات موضوع ماده 169 مکرر را از اقدامات اساسی این اداره کل دانست و از استقرار طرح جامع مالیاتی به عنوان زیربنای تحول و کارآمدسازی نظام مالیاتی یاد نمود و افزود: مکانیزه شدن فرآیند وصول مالیات ، عدالت مالیاتی و شفافیت فعالیت های اقتصادی را دربر دارد که این امر موجب توسعه پایدار اقتصادی می شود .
نویسنده: حمید رضا اعتمادی - ۱۳٩٢/۱٢/٢٢
مالیات ، شاه کلید عمران و آبادانی کشور است News
اگر اهل مرور روزنامه ها و یا کمی مطالعه باشید مطمئنا با کلمه مالیات آشنایید. سالیان زیادی است که این کلمه سرلوحه برنامه های اقتصادی دولتهاست و اقتصاد دانان و در راس آنها مسئولین نظام مالیاتی می کوشند با شفاف سازی و تبیین نقش مالیات در گرداندن چرخ اقتصادی کشور ، راهکارهایی را که موجب افزایش اعتماد عمومی و میزان مشارکت آنها در پرداخت مالیات باشد اجرایی نمایند. بی شک مهمترین عامل تاثیر گذار در ایجاد این اعتماد و اقناع افکارعمومی ، معرفی مصادیق عینی صرف مالیات است. همانگونه که می دانیم کشور ما با وابستگی بیش از حد به درآمدهای نفتی به جای ذخیره این نعمت خدادادی برای آیندگان ، آن را صرف امور جاری و هزینه های عمران و آبادانی می نماید البته این نگرش ، در سالهای اخیر تغییر کرده و مبنای سیاستهای اقتصادی دولت بر تامین بخشی از هزینه ها از محل مالیات شده است. در همین راستا و برای ترویج فرهنگ مالیاتی در بین آحاد عمومی جامعه ، سازمان امور مالیاتی کشور برنامه هایی را تنظیم وبه مرحله اجرا در آورده است . هدف غایی این برنامه ها آشنایی مردم و مودیان مالیاتی با محل هزینه کرد مالیات می باشد تا پرداخت کنندگان مالیات بدانند پولی که به عنوان مالیات به دولت می دهند در جهت رفاه و آسایش خودشان هزینه می شود. در همین رابطه با کسی که جزو فعالان اقتصادی بوده و مودی مالیاتی می باشد صحبت کردیم تا ببینیم اطلاعات این فرد در مورد مالیات چقدر بوده و این آگاهی چه تاثیری در افزایش میل و رغبت وی برای پرداخت مالیات داشته است؟ سراغ صاحب یک مغازه لباس فروشی می رویم که به گفته خودش عید نوروز برای آنها عید واقعی است چون مشتریشان در این ایام بیشتر شده و به تبع آن میزان فروش و سودشان هم بیشتر می شود. این فروشنده با اشتیاق و علاقه فراوان به سوالات ما گوش فرا داده و در جواب این سوال ما که آیا می دانی مالیات که پرداخت می کنی صرف چه اموری می شود می گوید : خدا وکیلی من خودم هم مثل خیلی از همکارانم و بقیه مردم همیشه فکر می کردم این مالیات که از ما گرفته می شود به خزانه دولت واریز می شود و هیچ فایده ای برای خود ما ندارد اما متوجه شده ایم بسیاری از امور رفاهی و عام المنفعه از محل همین مالیاتهای پرداختی ما می باشد . من حالا دیگر با رضایت خاطر و با کمال میل درموعد مقرر به اداره مالیات مراجعه کرده و مالیات متعلقه را پرداخت می کنم چون می دانم آبادانی کشورم در گرو این همکاری و همیاری من و امثال من می باشد. به همکاران خودم و اعضا سایر صنوف هم توصیه می کنم برای پرداخت مالیات خود لحظه ای تعلل نکنند و بدانند اگر ما دست به دست هم بدهیم می توانیم آبادانی کشورمان را رقم زده و آسایش و آرامش را برای آیندگان به میراث بگذاریم. وقتی مالیات پرداختی ما برای احداث بیمارستان ، مدرسه و جاده و پل هزینه می شود و همه ما از این امکانات بهره مند می شویم وظیفه داریم بخشی از درآمد خودمان را برای تامین این هزینه ها به دولت بدهیم تا دولت هم بتواند برنامه ریزیهای لازم را جهت توسعه و گسترش این امکانات انجام بدهد. همه ما باید بدانیم که نفت مال همه است و بچه های ما هم در این نعمت سهیم هستند و ما نباید توقع داشته باشیم برای تامین هزینه خودمان ، حق بچه هایمان را ضایع کنیم چون این بزرگترین ظلمی است که به بچه های خودمان می کنیم و هیچوقت نمی توانیم جواب سوال آنها را که چرا باعث تباهی آینده آنها شدیم؟ بدهیم. عصمت عزیزی
نویسنده: حمید رضا اعتمادی - ۱۳٩٢/۱٢/٢٢
نگاهی اجمالی به تکالیف و وظایف اشخاص حقوقی News
سازمان امور مالیاتی از ابتدای شکل گیری در نظر داشته است که نظام مالیاتی کشور را متحول نموده تا بدینوسیله بتواند رضایت مندی هر چه بیشتر فعالان اقتصادی را فراهم نماید. یکی از مهمترین اقداماتی که در سالهای اخیر دستگاه مالیاتی به طراحی و اجرای آن مبادرت نموده است. طرح جامع مالیاتی است که با استقرار اجرای کامل آن امید می رود تحولی شگرف در نظام مالیاتی صورت پذیرد. شایان ذکر است که سازمان امور مالیاتی علاوه بر اجرای طرح جامع مالیاتی مجموعه اقدامات دیگری را نیز در جهت افزایش رضایت مودیان انجام داده است که از اهم این اقدامات می توان به اشاعه فرهنگ سازی مالیاتی و اطلاع رسانی مناسب و به هنگام اشاره نمود. بر همین اساس و به منظور آگاهی هر چه بیشتر فعالان اقتصادی از تکالیف و حقوق قانونی خویش در ادامه تلاش خواهد شد به اجمال بخش اشخاص حقوقی مورد بررسی و امعان نظر قرار گیرد. با ملاحظه قانون مالیاتها مشاهده می شود که فصل پنجم از باب سوم قانون مذکور به مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی و تکالیف و حقوق آنان اختصاص داده شده است که شامل (14) ماده و (22) تبصره می گردد. از نکات بارز این منبع مالیاتی نرخ مقطوع بیست و پنج درصد (25%) است که بطور صریح در ماده (105) قانون مالیاتها به این مطلب اشاره شده است. ماده (106) قانون، به نحوه تعیین درآمد مشمول مالیات از دو طریق رسیدگی و علی الرأس اشاره داشته، در حالیکه در خصوص اشخاص حقوقی خارجی روش تعیین تشخیص درآمد مشمول مالیات متفاوت بوده و معمولاً می توان به یکی از سه روش ذیل درآمد مشمول مالیات آنان را تعیین نمود. 1) در مورد پیمانکاری در ایران نسبت به عملیات هر نوع کار ساختمانی، تاسیسات فنی و تاسیساتی شامل تهیه و نصب موارد مذکور و نیز حمل و نقل و عملیات تهیه طرح ساختمان ها و تاسیسات نقشه برداری، نقشه کشی، نظارت و محاسبات فنی، دادن تعلیمات و کمکهای فنی، انتقال دانش فنی و سایر خدمات بموجب تبصره 5 ماده (107) درآمد مشمول مالیات فعالیتهای ذکر شده که قرارداد پیمانکاری آنها از ابتدای سال 1382 و به بعد انعقاد یافته، طبق مقررات ماده (106) تشخیص داده می شود. ضمناً حکم این تبصره نسبت به ادامه فعالیتهای موضوع قرادادهای پیمانکاری که تاریخ انعقاد آنها قبل از سال 1382 می باشد جاری نخواهد بود. 2) بابت واگذاری امتیازات و سایر حقوق خود در ایران و فیلمهای سینمایی، به مأخذ (20%) تا (40%) مجموع وجوهی که در یکسال مالیاتی عاید آنها می شود. 3) در مورد بهره برداری سرمایه و سایر فعالیتهایی که اشخاص حقوقی و موسسات مزبور به وسیله نمایندگی از قبیل شعبه، نماینده، کارگزار و امثال آنها در ایران انجام می دهند براساس رسیدگی به دفاتر قانونی یا علی الرأس با توجه به مقررات ماده (106) و با نرخ (25%) اشخاص حقوقی نیز مکلفند اظهارنامه، ترازنامه و حساب سود و زیان خود را بموجب ماده (110) قانون مالیاتهای مستقیم حداکثر تا چهارماه پس از سال مالیاتی، همراه با فهرست هویت شرکا و سهامداران و نشانی هر یک از آنها به اداره امور مالیاتی محل فعالیت اصلی شرکت ارایه و مالیات متعلق را پرداخت نمایند. در غیر اینصورت مشمول جریمه ای معادل (40%) مالیات متعلق خواهند گردید. ضمناً براساس ماده (113) قانون مالیاتها، نحوه محاسبه مالیات موسسات کشتیرانی و هواپیمایی خارجی بابت کرایه مسافر و حمل کالا بصورت مقطوع و عبارت است از پنج درصد (5%) کلیه وجوهی که از این بابت عاید آنها می گردد، خواهد بود. شایان گفتن است مواد (114) الی (118) قانون مالیاتهای مستقیم به وظایف آخرین مدیران شرکت و مدیران تصفیه و نیز تکالیف مربوط به آنان اشاره داشته بطوریکه در بخشی از ماده (114) قانون مذکور تصریح می نماید که آخرین مدیران اشخاص حقوقی مکلفند قبل از تاریخ تشکیل مجمعی که برای اتخاذ تصمیم نسبت به انحلال شرکت دعوت می شوند، اظهارنامه ای حاوی صورت دارایی و بدهی شرکت را در تاریخ دعوت، تنظیم و به اداره امور مالیاتی مربوطه ارایه نمایند. همچنین مدیران تصفیه مکلفند ظرف شش ماه از تاریخ انحلال (تاریخ ثبت انحلال شرکت در اداره ثبت شرکتها) اظهارنامه مالیاتی مربوط به آخرین دوره عملیات شرکت را تنظیم و به اداره امور مالیاتی مربوطه ارایه و مالیات متعلق را پرداخت نمایند. در خاتمه ذکر این مطلب ضروری است که بموجب ماده (195) قانون مالیاتها، جریمه تخلف آخرین مدیران شخص حقوقی از لحاظ عدم تسلیم اظهارنامه موضوع ماده (114) قانون مذکور ظرف مهلت مقرر یا تسلیم اظهارنامه خلاف واقع به ترتیب دو درصد (2%) و یک درصد (1%) سرمایه پرداخت شده شخص حقوقی در تاریخ انحلال خواهد بود. ضمناً براساس ماده (196)، جریمه تخلف مدیر یا مدیران تصفیه در مورد تقسیم دارایی شخص حقوقی قبل از تصفیه امور مالیاتی شخص حقوقی یا قبل از سپردن تامین مقرر موضوع ماده (118)، معادل بیست درصد (20%) مالیات متعلق خواهد بود که از مدیر یا مدیران تصفیه وصول خواهد شد. اسماعیل استاد محمد
نویسنده: حمید رضا اعتمادی - ۱۳٩٢/۱٢/٢٢
بایسته های فرهنگ مالیاتی News
بدون تردید، امروزه درآمدهای مالیاتی در تأمین هزینه های دولت‌ اهمیت فوق العاده ای یافته است. بررسی شاخص‌های مهم مالیاتی کشور و مقایسه آن با سایر کشورهای جهان، لزوم بازنگری و بهبود نظام مالیاتی ایران و افزایش فرهنگ مالیاتی اقشار جامعه را از سوی دست اندرکاران نظام اقتصادی و مالیاتی بیش از پیش ضروری می نماید. نگاهی به قانون بودجه سال آینده نشان می دهد که سهم عمده ای از درآمدهای دولت بالغ بر 66 هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای مالیاتی تامین می شود به این ترتیب بخش عمده ای از هزینه های دولت در شرایط نامناسب کنونی از این طریق جبران می شود. از اینرو هرچقدر همراهی و همکاری مردم در تامین درآمدهای مالیاتی بیشتر شود متناسب با آن، دست دولت برای توسعه آبادانی کشور و ارایه خدمات بیشتر بویژه در حوزه های بهداشتی- درمانی، راهسازی و سدسازی، آموزشی و پژوهشی و نظایر آن بازتر خواهد شد. از سوی دیگر مشارکت هرچه بیشتر مردم در این زمینه، کمک شایانی در جهت دستیابی به اقتصاد مقاومتی و عدم اتکا به منابع نفتی بعنوان سرمایه های نسل آتی می نماید. این واقعیت نیز همواره وجود دارد که متأسفانه فرهنگ مالیاتی در کشور ما برخلاف کشورهای توسعه یافته نهادینه نشده است. این امر زمانی نهادینه خواهد شد که مؤدیان به نقش و اهمیت مالیات و کارکردهای مهم آن پی ببرند و مادامی که آگاهی و اطلاع کافی و وافی از نحوه هزینه مالیات‌های پرداختی‌شان نداشته باشند، اجتناب و مقاومت در پرداخت مالیات وجود خواهد داشت. نظام مالیاتی با کمک و همکاری دستگاههای ذیربط همواره باید کوشش نماید تا مردم نسبت به آثار و نتایج آن در زندگی خود و در سطح جامعه، باور و اعتقاد پیدا کنند هرچند که پذیرش آن از سوی مردم و نحوه اجرای آن از سوی دولت و حساسیت نخبگان و سازمان‌های مردم‌نهاد نسبت به آن پیچیده و دشوار باشد. فارغ از هر نوع دلایل و کاستی های گذشته، اکنون آنچه مهم است شکل دادن این باورهاو بسط و توسعه فرهنگ مالیاتی از طریق تمام دستگاههای فرهنگی کشور است که موجب همکاری و مساعدت مردم فهیم ایران در قبال پرداخت مالیاتی می‌شود کما اینکه در تمامی عرصه ها حتی پیشروتر از پیش بینی ها بوده اند. ترویج فرهنگ پرداخت داوطلبانه مالیات از این جهت حائز اهمیت است که این امر می تواند بسیاری از مشکلات و گره های اقتصادی کشور را باز کند. چرا که مالیات به عنوان منبع درآمدی مهم و پایدار کشور محسوب می شود که وابستگی بودجه را به نفت کاهش می دهد. شفاف سازی فعالیت های اقتصادی و توزیع عادلانه ثروت و سرمایه به واسطه پرداخت مالیات در کشور صورت می گیرد. لذا این امر باید با اطلاع رسانی صحیح و به هنگام صورت گیرد هر چقدر مردم بیشتر با اقدامات و خدمات درآمدهای مالیاتی آشنا شوند، همکاری و مشارکت بیشتری در پرداخت به موقع مالیات خواهند داشت. در این راستا می‌توان از طریق روزنامه‌ها و کتب، بروشور و بولتن، رسانه‌های صوتی و تصویری، دستگاههای جدید الکترونیکی، استفاده از سایت های اینترنتی، فرهنگ مالیاتی را بسط و گسترش داد؛ پاسخگویی و شفاف سازی موارد مصرف مالیات را بیش از پیش تبیین و تشریح نمود تا مؤدیان مالیاتی نیز با اطلاع کافی از ابهام‌های موجود، در پرداخت مالیات تلاش نمایند. به بیان دیگر، نظام مالیاتی‌ بدون اعتلای فرهنگ مالیاتی و پذیرش آن از سوی مؤدیان مالیاتی، کارآیی و اثربخشی مناسبی نخواهد داشت. باید اذعان کرد که پرداخت مالیات در باورهای عمومی کشورهای پیشرفته بعنوان یک ارزش تلقی می‌شود و عدم پرداخت مالیات در عمل محرومیت های اجتماعی و یا نظایر آن را در پی دارد. نقش و کارکرد مالیات در آنجا جایگاه و منزلت خود را پیدا کرده است و متناسب با آن خدمات عمومی و رفاهی نیز ارایه می گردد. لذا پرداخت به موقع مالیات عملاً بعنوان یک هنجار پذیرفته شده است و فرهنگ مالیاتی نهادینه شده است. از اینرو، در کشور ما علاوه بر ضرورت اصلاح قوانین، فرآیندها و روش‌های اجرایی و سنتی، لزوم ایجاد بسترهای فرهنگی مناسب بیش از پیش نمایان می شود. بنابراین لازم است با گسترش فرهنگ مالیاتی در سطح جامعه و شناسایی اهمیت آن در توزیع درآمد و ایجاد عدالت اجتماعی و از میان بردن فاصله‌های طبقاتی، مالیات جایگزین پول نفت شود. افزون بر آن، باید بسترهایی بوجود آید تا مالیات‌دهی جزو وظایف و تکالیف مهم آحاد جامعه تلقی و این باور عمومی نهادینه شود که مالیات صرف امنیت و رفاه اجتماعی، احداث مراکز درمانی و کارهای عمرانی و زیربنایی می‌شود و مردم خود از مزایای آن بهره‌مند خواهند شد - چندانکه پیش از این نیز بود اما شاید کمتر تبیین و تشریح می گردید- در این ‌صورت مردم نیز با رغبت و تمایل بیشتر نسبت به پرداخت مالیات اقدام می نمایند. علیار کریمی فرد
نویسنده: حمید رضا اعتمادی - ۱۳٩٢/۱٢/٢٢
نگاهی اجمالی به طرح نظام جامع مالیاتی News
طرح جامع مالیاتی از طرح های مهم و ملی کشور است وبی شک به عنوان موتور محرک نظام نوین مالیاتی محسوب می شود. افق چشم انداز طرح جامع مالیاتی باتوجه به مشکلات موجود سیستم مالیاتی کشور بر سه فرآیند شناسایی و ردگیری جریان اطلاعات فعالان اقتصادی کشور، پردازش اطلاعات و تشخیص مالیات و در نهایت وصول مالیات حقه، متمرکز شده است. البته تحقق درست و اصولی سه فرآیند مذکور، مستلزم سازماندهی و اجرای سایر فرآیندهای پشتیبانی مرتبط با آن است. براساس چشم انداز وضع مطلوب که برگرفته از تجربه سیستمهای مالیاتی موفق در سایر کشورها است، شرط دستیابی به وضعیت مطلوب که در آن ضمن کاهش هزینه های وصول مالیات، افزایش رضایت مشتری، کاهش فرار مالیاتی، افزایش درآمدهای مالیاتی و .. امکان تامین اهداف سیستم مالیاتی محقق خواهد شد. اما برای رسیدن به یک سیستم مالیاتی که بتواند ضمن وصول تمام درآمدهای مالیاتی دولت، رضایت تمام صاحبان منافع سازمان را تامین کند مستلزم داشتن یک رویکرد سیستمی در برخورد با مسائل و مشکلات مالیاتی است. در صورت اجرایی شدن این طرح می توان به بهبود روش های دریافت مالیات، رشد درآمدهای مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی امیدوار شد. با اجرای طرح جامع مالیاتی ، مودیان شاهد گونه ای جدیدی از خدمات مالیاتی به صورت الکترونیک وآنلاین خواهند بود. مکانیزه کردن اطلاعات مودیان یکی از اقدامات به منظور استقرار نرم افزار یکپارچه مالیاتی است. دریافت اظهار نامه ، ارسال صورت معاملات فصلی، دسترسی مودیان به پرونده مالیاتی خود، برخورداری از امضای دیجیتال وتامین اطلاعات مورد نیاز درفرایند الکترونیکی کردن نظام مالیاتی انجام می شودو با توجه به موارد یاد شده بیش از پیش اهمیت اجرای طرح جامع مالیاتی ومزایای بی شمار آن آشکار می شود در این راستا سازمان امور مالیاتی کشور معتقد است که اجرای این طرح تاثیر به سزایی بر اقتصاد کشور دارد وپیاده سازی موفق این طرح نه تنها پشتیبانی سازمان و وزارتخانه ، بلکه حمایت دولت وکل نظام را می طلبد و به منظور تامین هزینه های جاری دولت از طریق درآمدهای مالیاتی، گزینه ای به غیر از اجرای کامل و یکپارچه طرح جامع مالیاتی وجود ندارد. ( فاطمه مالکی )
حمید رضا اعتمادی
بسم الله الرحمن الرحیم کارشناسی حسابداری از دانشگاه آزاد دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری کارشناس امور مالیاتی
کدهای اضافی کاربر :